W listopadzie 2023 r. codzienne zakupy Polaków były droższe średnio o 6,7 proc. niż rok wcześniej – wynika z najnowszego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, przygotowanego przez UCE RESEARCH i Uczelnię WSB Merito. Choć ceny w sklepach cały czas rosną, to wzrost ten z miesiąca na miesiąc jest coraz mniejszy - w październiku ceny poszły w górę o 8,1 proc. rdr., we wrześniu o 10,1 proc., w sierpniu o 12,4 proc., w lipcu o 15,5 proc., a w czerwcu o 18,1 proc.
Na 17 uwzględnionych w raporcie kategorii aż 10 pozycji wykazało jednocyfrowy wzrost cen, a 6 - dwucyfrowy. Tylko jedna grupa odnotowała spadek cen w stosunku do listopada ubiegłego roku. Podobnie jak w dwóch poprzednich miesiącach, w listopadzie najbardziej zdrożały dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy), których ceny w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły średnio o 21,3 proc.
- Dodatki spożywcze odnotowały największy wzrost, ponieważ ceny surowców na rynku były wysokie. Ponadto wystąpiły problemy z dostawami z Ukrainy, która jest ważnym producentem gorczycy, istotnego składnika musztardy - wyjaśnia dr Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito. - Ze względu na to, że są to produkty o długim terminie ważności, wytwórcy mogą sobie pozwolić na utrzymanie obecnych cen.
Na kolejnych miejscach w rankingu drożyzny znalazły się napoje bezalkoholowe ze średnim wzrostem o 15,5 proc. oraz chemia gospodarcza, za którą trzeba zapłacić o 15,5 proc. więcej niż w listopadzie 2022 r. Jedyną spadkową kategorią w całym rankingu są artykuły tłuszczowe, które od listopada ubiegłego roku staniały aż o 24,9 proc.
- Produkty takie, jak masło czy olej rzepakowy, były jednymi z najbardziej drożejących w okresie największego wzrostu cen. To mocno wpłynęło na ich popyt. W efekcie doszło do konieczności redukcji cen tych wyrobów na rynku - tłumaczy dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito. - Inną kwestią jest to, że w ciągu roku rzepak staniał o około 20 proc. To znalazło odbicie w cenie najpopularniejszego oleju w naszym kraju. Do tego ustabilizowała się jeszcze sytuacja na rynku roślin oleistych, którą wcześniej zachwiała wojna w Ukrainie.
Wzrost cen w sklepach w okresie od listopada 2022 r. do listopada 2023 r.:
- dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy) – 21,3%
- napoje bezalkoholowe – 15,5%
- chemia gospodarcza – 13,8%
- artykuły dla dzieci – 13,1%
- pieczywo – 12,5%
- słodycze i desery – 11,5%
- środki higieny osobistej – 9,6%
- używki – 4,9%
- wędliny – 4,8%
- karmy dla zwierząt – 4,7%
- produkty sypkie – 4,6%
- mięso – 2,4%
- ryby – 1,6%
- warzywa – 1,5%
- nabiał – 0,6%
- owoce – 0,4%
- artykuły tłuszczowe – -24,9%
Raport „Indeks cen w sklepach detalicznych” powstał na podstawie analizy przeszło 66 tys. cen detalicznych z ponad 30 tys. sklepów. W badaniu porównano ceny ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku z listopada 2023 roku i analogicznego okresu z 2022 roku.
Polecany artykuł: