Z najnowszego raportu „Plany zakupowe Polaków na święta 2023”, przeprowadzonego przez platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH i Grupę BLIX, wynika że w tym roku świątecznych produktów spożywczych w sklepach głównie w promocjach szukać będzie 85,2 proc. Polaków. W ubiegłym roku osób stawiających na rabaty było 89 proc. Jednocześnie z 2 proc. do 2,8 proc. wzrosła grupa osób zainteresowanych wyłącznie regularnymi cenami. Kwestia rabatów nie ma w tym roku znaczenia dla 8 proc. klientów (w ubiegłym roku twierdziło tak 5 proc. konsumentów).
- Po pandemii, następnie wysokiej inflacji i związanej z nimi niepewności ekonomicznej, część konsumentów może być już zmęczona koniecznością ciągłego zaciskania pasa – tłumaczy dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX. - To może prowadzić do sytuacji, w której mniej osób aktywnie poszukuje promocji, preferując zamiast tego prostotę i wygodę zakupów w bardziej regularnych cenach, nawet jeśli oznacza to lekko wyższe wydatki.
Z badania wynika, że ze względu na wysoką inflację i wzrost cen 73,2 proc. Polaków zamierza ograniczyć wydatki na tegoroczne zakupy świąteczne. Rok temu temu deklarowało tak 81 proc. osób. Jednocześnie z 11 proc. do 17,9 proc. wzrósł odsetek osób, które nie zamierzają ograniczać świątecznych wydatków.
- Niewielki spadek zainteresowania promocjami może sugerować, że konsumenci stopniowo przyzwyczajają się do wyższych cen - wyjaśnia Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX. - Mimo wysokiej inflacji, niewielka część osób może czuć się bardziej stabilna finansowo lub mniej narażona na wpływ rosnących cen niż rok temu. To może wynikać np. z adaptacji do aktualnej rzeczywistości ekonomicznej, nowych źródeł dochodów i odbicia po pandemii. Może to również znaczyć, że są mniej skłonni do głębokich cięć kosztów i niechętni do ograniczania wydatków w radosnym, świątecznym okresie.
Autorzy badania sprawdzili też, jaki budżet planują przeznaczyć w tym roku Polacy na zakupy spożywcze przed świętami. Okazało się, że blisko połowa ankietowanych zamierza wydać na osobę kwotę od 100 do 300 zł, a co 10. badany przeznaczy na przedświąteczne zakupy kwotę powyżej 500 zł na osobę.
Budżet, jaki planujemy przeznaczyć na osobę na zakupy spożywcze przed świętami:
- poniżej 100 zł – 12,1 proc. (16 proc. w ubiegłym roku)
- 101-200 zł – 27,9 proc. (28 proc. w ubiegłym roku)
- 201-300 zł – 17,2 proc. (17 proc. w ubiegłym roku)
- 301-400 zł – 10,7 proc. (10 proc. w ubiegłym roku)
- 401-500 zł – 8,3 proc. (7 proc. w ubiegłym roku)
- powyżej 500 zł – 9,7 proc. (6 proc. w ubiegłym roku)
- niezdecydowani – 14,1 proc. (16 proc. w ubiegłym roku)