Transport kolejowy

Budowa tunelu KDP pod Łodzią. Jest termin rozpoczęcia prac!

2024-08-21 9:48

Trwa budowa tunelu średnicowego pod Łodzią, która ma zakończyć się w 2026 roku. Wkrótce natomiast rozpocznie się budowa kolejnego tunelu przeznaczonego dla kolei dużych prędkości. Ministerstwo infrastruktury podało termin rozpoczęcia prac.

Budowa tunelu KDP pod Łodzią. Jest termin rozpoczęcia prac!

- Gdyby udało się podpisać umowę na drążenie tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości w drugiej połowie przyszłego roku, to realistycznie patrząc, druga połowa 2026 roku, pierwsza połowa 2027 roku jest szansa na rozpoczęcie drążenia - powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Pod koniec lipca tego roku spóła Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla kolei dużych prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano na koniec września.

W połowie lipca wiceminister Malepszak informował, że kosztorys budowy tunelu opiewa na kwotę 2,8 mld zł.

Zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla kolei dużych prędkości Centralny Port Komunikacyjny otrzymał w połowie stycznia tego roku. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, znajdującego się na trasie tunelu.

Mający powstać pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m. Będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Kiedy zostanie oddany do użytku tunel średnicowy pod Łodzią?

Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. Tunel średnicowy połączy Dworzec Fabryczny z Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części - dwutorowy od Łodzi Fabrycznej do Kozin (ten odcinek drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna"). Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny buduje druga, mniejsza tarcza - "Faustyna".

Według najnowszego harmonogramu budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych, pierwsze pociągi mają przejechać pod Łodzią w grudniu 2026 r. 

Na Retkini powstaje komora startowa tunelu KDP pod Łodzią

Gdzie znajdują się te atrakcje? Tylko prawdziwy łodzianin zdobędzie 10/10 [QUIZ]
Pytanie 1 z 10
Łódzkie ZOO
Przejście podziemne jak z horroru. Tunel u zbiegu Młynarskiej z Wolską grozi zawaleniem?