Ogromne braki oleju napędowego. Według Orlenu brakuje aż 5 mln ton diesla

i

Autor: unsplash

Paliwo

Ogromne braki oleju napędowego. Według Orlenu brakuje aż 5 mln ton diesla

2023-07-01 9:54

W Polsce brakuje około 5 mln ton diesla i trzeba go sprowadzać - poinformował Marek Wocial z biura koordynacji cen hurtowych GK PKN Orlen. Dodał, że zbyt mała podaż paliw na rynkach światowych spowodowała, że ich ceny rosną, mimo że cena ropy spada.

Ceny paliw będą jeszcze wyższe?

W środę sejmowa podkomisja stała do spraw ropy naftowej i gazu ziemnego rozpatrywała informację "na temat wysokości cen paliw dla klientów detalicznych w Polsce w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej, w kontekście ceny baryłki ropy oraz ceny dolara amerykańskiego w ostatnich 12 miesiącach".

Marek Wocial z biura koordynacji cen hurtowych GK PKN Orlen zapewnił, że ceny w Polsce hurtowe i detaliczne "niezmiennie należą do najniższych w UE".

- Były momenty, że były wyższe. (...) - stwierdził Wocial.

Wyjaśnił, że mogą zaistnieć takie sytuacje, że cena ropy jest niezmienna lub wręcz spada, a ceny paliw idą w górę.

- Ceny paliw w Polsce ustalane są metodą benchmarkową, czyli nie są ustalane od kosztu ropy tylko od kosztów wytworzenia - wyjaśnił.

Wskazał, że cena paliwa zależy więc od jego notowań na giełdach, a te zmieniały się bardziej dynamicznie niż ceny ropy. Zwrócił także uwagę, że zamykanie rafinerii w Europie spowodowało, że choć samej ropy nie brakuje, to brakuje paliw.

- Jeśli brakuje produktu nie ze względu na brak ropy, to notowania idą w górę. To podlega ścisłym regulacjom giełdowym i wiążą się też z działalnością spekulacyjną- zaznaczył Wocial.

Przedstawiciel Orlenu podkreślił również, że mimo iż ceny benzyn na giełdach "skoczyły" od 800 do 1600 dol. za tonę, to "nigdy nie zanotowano w kraju w trakcie ostatniego roku wzrostu cen paliw o 100 proc". Dodał, że jeśli chodzi o diesla sytuacja była "bardzo podobna".

- Typowy krak (różnica między notowaniem paliw, a ceną ropy) na benzynie zaczynał się od 200 dol. i w granicach czerwca 2022 r. osiągnął 600 dol. i więcej za tonę. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku diesla - zauważył Wocial.

Brakuje oleju napędowego w Polsce. "Trzeba go sprowadzić"

Wocial zwrócił uwagę, że podnoszenie stóp procentowych przez wiele państw na świecie powoduje, że gospodarki hamują.

- Gasi się konsumpcję. Widać w gospodarkach wychłodzenie, zapasy paliw są większe, kraki zaczęły spadać i to oznacza, że znaczących zysków - jeśli chodzi o przerób ropy - to pewnie nie będzie widać - ocenił.

Dodał, że sytuacja na rynkach poprawia też to, że pojawiają się nowe rafinerie na świecie, co z kolei pozytywnie wpływa na podaż paliw.

Zaznaczył, że PKN Orlen, jako pierwszy zrezygnował z zakupów diesla z Rosji.

- W Polsce brakuje 5 mln ton diesla. Trzeba go sprowadzić. W związku z powyższym, ten diesel jest wyceniany również w tych notowaniach, o których powiedziałem, plus premia. Hurtownicy, którzy mogli kupować do 5 lutego br. produkt rosyjski kupowali go w granicach 120 dol. za baryłkę taniej - dodał.

Elżbieta Piskorz z dep. ropy i paliw płynnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska poinformowała, że w 2022 r. średnia cena benzyny silnikowej w Polsce była o około 15 proc. niższa niż średnia cena tego paliwa w UE. Podała też, że średnia cena oleju napędowego była również jedną z najniższych w regionie i UE.

Posłanka KO Mirosława Nykiel zauważyła jednak, że biorąc pod uwagę stosunek ceny paliw do siły nabywczej ludności, Polska znajdowała się w ubiegłym roku na 9 pozycji od końca w UE.

- Ceny paliw stosowane przez Orlen w grudniu 2022 r. malały wolniej niż notowania cen paliw na rynkach europejskich. Nie stanowiło to jednak naruszenia prawa w myśl polskich i unijnych przepisów ochrony konkurencji. Poziom cen stosowanych przez Orlen pod koniec roku był niższy niż poziomy uznawane w orzecznictwie za nadużywanie pozycji dominującej poprzez stosowanie cen nadmiernie wygórowanych – poinformował 7 czerwca br. prezes UOKiK Tomasz Chróstny, kończąc postępowanie wyjaśniające w sprawie rynku paliw, dotyczące PKN Orlen.

BENZYNA czy DIESEL. Co się bardziej opłaca? | ESKA XD - Prosto z salonu #51