Obowiązek posiadania konta na PUE ZUS
PUE ZUS to platforma internetowa, dzięki której szybko i bez wychodzenia z domu możemy załatwić wszelkie sprawy związane z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można m.in. złożyć wniosek o 500 plus, urlop macierzyński, przekazać dokumenty ubezpieczeniowe czy umówić się na wizytę w placówce. Ponadto, mamy dostęp do wszystkich swoich danych w ZUS i możemy w każdej chwili je przejrzeć.
Posiadanie profilu znacznie ułatwia również życie przedsiębiorcom, którzy mogą korzystać z wielu przydatnych funkcji w zakresie rozliczeń z ZUS, spraw pracowniczych czy niezbędnych zaświadczeń. W 2022 roku obowiązek posiadania konta internetowego mieli jedynie płatnicy rozliczający składki za więcej niż pięć osób. W 2023 roku zmieniły się przepisy i nałożyły taki sam obowiązek na wszystkich przedsiębiorców.
Od 2023 przedsiębiorcy muszą mieć konto na PUE ZUS
Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 2021 roku o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2023 r. każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Co oznacza to w praktyce? Obowiązek posiadania profilu obejmuje od nowego roku wszystkich przedsiębiorców, czyli także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do pięciu pracowników, i tych, którzy płacą składki tylko za siebie. Przedsiębiorcy mogą założyć konto osobiście lub upoważnić kogoś do dostępu do roli płatnika na PUE ZUS. Płatnicy składek powinni spodziewać się kontaktu telefonicznego, e-mailowego lub listownego ze strony ZUS.
Jak założyć profil na PUE ZUS?
- Aby założyć konto, należy wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk "Zarejestruj w PUE" . Następnie należy wybrać, dla kogo zakładany jest profil. Do wyboru jest rejestracja: "Dla Ciebie", "Dla przedsiębiorców" oraz "Dla firm".
- Po wybraniu rejestracji "Dla przedsiębiorców", poza danymi osobowymi, trzeba wpisać również numer NIP.
- Wybrać należy też sposób rejestracji. Można to zrobić za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna), za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl) lub za pomocą formularza rejestracji. W zależności od wybranej formy, otrzymamy kolejne wskazówki, jak dokończyć rejestrację.