PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 80 mln zł na waloryzacje i wypłatę kosztów ogólnych związanych z budową podziemnego połączenia kolejowego między dworcem Łódź Fabryczna oraz dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Powodem waloryzacji są niekorzystne zmiany w polskiej i światowej gospodarce spowodowane wojną na Ukrainie. Chodzi m.in. o wzrost cen surowców energetycznych, stali i innych materiałów oraz wydłużenie łańcuchów dostaw i niedobór pracowników.
„W ostatnich dniach podpisano kolejne aneksy na waloryzację kontraktu. Do tej pory w ramach waloryzacji przekazano wykonawcy łącznie 45,6 mln zł. Po otrzymaniu faktury VAT wykonawcy wypłacona zostanie kolejna transza w wysokości 23,7 mln zł. (…) kontynuowane są rozmowy dotyczące wartości kolejnych robót w zakresie udokumentowanych i uzasadnionych kosztów ogólnych poniesionych przez wykonawcę. PLK SA ma zabezpieczone środki na ten cel. Wartość dotychczas podpisanych aneksów dotyczących kosztów ogólnych to ponad 11 mln zł” – poinformował inwestor.
Spółka zabezpieczyła też środki na dalsze wzmocnienia gruntów pod kamienicami na trasie tunelu pod centrum Łodzi. Są one niezbędne ze względu na zły stan techniczny, który wymaga „wtłoczenia w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki”. Do tej pory wzmocniono już 106-metrowy odcinek pod budynkami w rejonie ul. Mielczarskiego.
Jak przebiega budowa tunelu kolejowego pod Łodzią?
Duża tarcza TBM, po wykonaniu 106-metrowego odcinka od przystanku Łódź Polesie w kierunku Dworca Fabrycznego, ma planowy postój we wcześniej przygotowanym podziemnym bloku postojowym. Warunki dla dalszej realizacji robót uzgadniane są obecnie z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości.
Mniejsza tarcza TBM kończy drążenie drugiego jednotorowego tunelu w kierunku Łodzi Żabieńca. Prace są zaawansowane w ok. 90 proc. Po zakończeniu tego etapu TBM zostanie przeniesiony z komory przy ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej, skąd rozpocznie drążenie trzeciej nitki do przystanku Łódź Koziny. Następnie wybudowany zostanie czwarty tunel od przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Cały czas trwają też prace na budowie 3 podziemnych przystanków (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny). W czasie zamknięcia skrzyżowania al. Kościuszki i ul. Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Po usunięciu kolizji z infrastrukturą podziemną wykonawca ma przystąpić do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej, a na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Z kolei przy Dworcu Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych. Szykowana jest też budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią trwa od połowy 2019 roku. Termin zakończenia prac zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.