Wymagania na egzamin ósmoklasisty 2025

i

Autor: pixabay

Egzamin ósmoklasisty

Wymagania na egzamin ósmoklasisty 2025. Sprawdź, co musisz wiedzieć, żeby zdać

2025-05-12 9:37

Zbliża się egzamin ósmoklasisty 2025. Co czeka przyszłych absolwentów szkoły podstawowej? Przygotowaliśmy przewodnik po wymaganiach egzaminacyjnych z języka polskiego i matematyki, bazujący na najnowszych informatorach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE). Sprawdź, co musisz wiedzieć.

Egzamin ósmoklasisty 2025. Wymagania na język polski

Egzamin z języka polskiego to nie tylko sprawdzian wiedzy, ale także umiejętności. Co to oznacza w praktyce?

Zgodnie z informatorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, uczeń na egzaminie musi mieć opanowane:

1. Czytanie ze zrozumieniem: Kluczowa jest umiejętność analizy tekstów literackich i nieliterackich. Trzeba umieć wyciągać wnioski, rozpoznawać motywy, a także odnosić się do kontekstu kulturowego.

2. Lektury obowiązkowe: Znajomość lektur jest niezbędna, ale nie chodzi o pamięciowe recytowanie. Ważniejsze jest zrozumienie problematyki utworów i umiejętność odniesienia ich do własnych przemyśleń.

Oto lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VIII, która znajduje się w informatorze CKE.

Lektury obowiązkowe

Klasy IV–VI

Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)

  • Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
  • Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem.

Klasy VII i VIII

Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)

  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna
  • Aleksander Fredro, Zemsta
  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
  • Adam Mickiewicz, Dziady część II
  • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
  • Juliusz Słowacki, Balladyna.

Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie

  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
  • Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)4
  • Sławomir Mrożek, Artysta
  • Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)

Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu

Klasy IV–VI

Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  •  Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
  • wybrane podania i legendy polskie
  • wybrane baśnie polskie i europejskie
  •  Maria Konopnicka, Rota.

Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń także może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu w latach 2025–2028

Klasy IV–VI

  • Charles Perrault, Kopciuszek
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
  • Bolesław Prus, Katarynka
  • Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
  • legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
  • mit o Orfeuszu i Eurydyce
  • przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.

Klasy VII i VIII

  • Jan Kochanowski, treny I i V
  • Ignacy Krasicki, Żona modna
  • Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)
  • Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)

3. Tworzenie wypowiedzi: Egzamin sprawdza umiejętność pisania różnych form wypowiedzi, takich jak rozprawka czy opowiadanie. Ważne jest, by wypowiedź była spójna, logiczna i zgodna z zasadami języka polskiego.

Wymagania ogólne

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

  • Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich […].
  • Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
  • Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.

II. Kształcenie językowe.

  • Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
  • Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami pisowni polskiej.

III. Tworzenie wypowiedzi.

  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi pisemnych.
  • Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętność organizacji tekstu.

Wymagania szczegółowe

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

Czytanie utworów literackich. Uczeń:

Klasy IV–VI

  • charakteryzuje narratora i bohaterów w czytanych utworach;
  • określa tematykę oraz problematykę utworu;
  • objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach;
  • przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
  • wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach.

Klasy VII i VIII

  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji;
  • określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich;
  • wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi.

II. Tworzenie wypowiedzi.

Klasy IV–VI

Mówienie i pisanie. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w różnych formach gatunkowych, z szczególnym naciskiem na opowiadanie twórcze.

Klasy VII i VIII

Elementy retoryki. Uczeń:

  • funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;
  • gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi;
  • tworzy wypowiedź, stosując odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję oraz zasady spójności językowej między akapitami.

Przykładowy temat wypracowania: Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który podczas spotkania nauczył Cię czegoś ważnego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

4. Argumentacja: Egzaminatorzy zwracają szczególną uwagę na umiejętność argumentowania, formułowania opinii i wnioskowania. Trzeba umieć poprzeć swoje zdanie konkretnymi przykładami i odniesieniami do tekstów.

5. Znajomość środków językowych: Ważna jest umiejętność rozpoznawania i wykorzystywania różnych środków językowych, takich jak epitety, porównania czy przenośnie.

Egzamin ósmoklasisty 2025. Wymagania z matematyki

Egzamin z matematyki to przede wszystkim sprawdzian umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Co jest najważniejsze?

1. Sprawność rachunkowa: Podstawą jest umiejętność wykonywania obliczeń w pamięci i pisemnie. Trzeba umieć sprawnie operować liczbami naturalnymi, ułamkami, procentami i pierwiastkami.

2. Wykorzystanie i tworzenie informacji: Ważna jest umiejętność odczytywania i interpretowania danych przedstawionych w różnej formie, np. w tabelach, diagramach czy wykresach.

3. Dobieranie modelu matematycznego: Trzeba umieć dopasować odpowiedni model matematyczny do prostej sytuacji i budować go w różnych kontekstach.

4. Rozumowanie i argumentacja: Egzaminatorzy oceniają umiejętność przeprowadzania prostego rozumowania, podawania argumentów uzasadniających poprawność rozumowania i rozróżniania dowodu od przykładu.

5. Geometria: Znajomość figur geometrycznych, obliczanie ich obwodów, pól i objętości to podstawa.

Przykładowe zadania z matematyki:

  • Obliczenia zegarowe.
  • Zapis liczb w systemie rzymskim.
  • Porównywanie ułamków.
  • Obliczenia procentowe.
  • Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą.
  • Obliczanie pól i objętości figur geometrycznych.
  • Interpretacja danych z wykresów i diagramów.

Oto przykładowe zadanie, jakie może pojawić się na egzaminie z matematyki:

W tabeli przedstawiono ceny kupna i sprzedaży dwóch walut w kantorze Pik.

Kupno  Sprzedaż
1 dolar 4,18 4,25
1 funt brytyjski  5,10  5,22

Marcin chce wymienić 400 funtów brytyjskich na dolary. W tym celu musi najpierw wymienić funty na złotówki, a następnie – otrzymane złotówki na dolary. Oblicz, ile dolarów otrzyma Marcin, jeżeli wymieni walutę w kantorze Pik. Zapisz obliczenia.

Wymaganie ogólne

I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Wymaganie szczegółowe

KLASY IV–VI

XIV. Zadania tekstowe. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

Zasady oceniania

2 pkt – pełne rozwiązanie: poprawny sposób obliczenia kwoty (w dolarach), jaką Marcinotrzyma w kantorze Pik, prawidłowe obliczenia oraz prawidłowy wynik liczbowy (480).

1 pkt – poprawny sposób obliczenia kwoty (w złotych), za jaką kantor zakupił 400 funtów brytyjskich

LUB

poprawny sposób obliczenia kwoty (w dolarach), jaką Marcin otrzyma za jednego funta brytyjskiego.

0 pkt – rozwiązanie błędne albo brak rozwiązania.

Przykładowe pełne rozwiązania

I sposób

Obliczymy, ile złotych otrzyma Marcin za 400 funtów brytyjskich:

400 ⋅ 5,10 = 2040 (zł)

Obliczymy, ile dolarów otrzyma Marcin za 2040 złotych:

2040 ∶ 4,25 = 480

Odpowiedź: Za 400 funtów brytyjskich Marcin otrzyma 480 dolarów.

II sposób

Kantor kupuje od Marcina 1 funt brytyjski za 5,10 zł, a sprzedaje mu dolary każdy po 4,25 zł.

Obliczymy, ile dolarów otrzyma Marcin za jednego funta:

5,10 ∶ 4,25 = 1,20

Za każdego funta Marcin otrzymuje 1,20 dolara.

Obliczymy, ile dolarów otrzyma Marcin za 400 funtów

400 ⋅ 1,20 = 480

Odpowiedź: Za 400 funtów brytyjskich Marcin otrzyma 480 dolarów

Łódź Radio ESKA Google News

Jak się przygotować na egzamin ósmoklasisty?

  1. Zapoznaj się z informatorami CKE: To najlepsze źródło informacji o wymaganiach egzaminacyjnych. 
  2. Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz: Rozwiązuj zadania z poprzednich lat, testy i arkusze egzaminacyjne.
  3. Zwróć uwagę na podstawy: Upewnij się, że dobrze rozumiesz podstawowe pojęcia i zasady z języka polskiego i matematyki.
  4. Ucz się argumentować: Ćwicz formułowanie opinii i popieranie ich konkretnymi argumentami.
  5. Dbaj o regularność: Systematyczna nauka przynosi najlepsze efekty.
Egzamin Ósmoklasisty 2022. Czy Zemsta Fredry zaskoczyła uczniów?