Egzamin ósmoklasisty 2025. Wymagania na język polski
Egzamin z języka polskiego to nie tylko sprawdzian wiedzy, ale także umiejętności. Co to oznacza w praktyce?
Zgodnie z informatorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, uczeń na egzaminie musi mieć opanowane:
1. Czytanie ze zrozumieniem: Kluczowa jest umiejętność analizy tekstów literackich i nieliterackich. Trzeba umieć wyciągać wnioski, rozpoznawać motywy, a także odnosić się do kontekstu kulturowego.
2. Lektury obowiązkowe: Znajomość lektur jest niezbędna, ale nie chodzi o pamięciowe recytowanie. Ważniejsze jest zrozumienie problematyki utworów i umiejętność odniesienia ich do własnych przemyśleń.
Oto lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VIII, która znajduje się w informatorze CKE.
Lektury obowiązkowe
Klasy IV–VI
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)
- Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
- Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
- Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
- Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
- John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem.
Klasy VII i VIII
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)
- Charles Dickens, Opowieść wigilijna
- Aleksander Fredro, Zemsta
- Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
- Adam Mickiewicz, Dziady część II
- Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
- Juliusz Słowacki, Balladyna.
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie
- Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
- Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)4
- Sławomir Mrożek, Artysta
- Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)
- Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)
Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu
Klasy IV–VI
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
- Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
- wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
- wybrane podania i legendy polskie
- wybrane baśnie polskie i europejskie
- Maria Konopnicka, Rota.
Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń także może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu w latach 2025–2028
Klasy IV–VI
- Charles Perrault, Kopciuszek
- Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
- Bolesław Prus, Katarynka
- Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
- Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
- Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
- legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
- mit o Orfeuszu i Eurydyce
- przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.
Klasy VII i VIII
- Jan Kochanowski, treny I i V
- Ignacy Krasicki, Żona modna
- Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)
- Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)
3. Tworzenie wypowiedzi: Egzamin sprawdza umiejętność pisania różnych form wypowiedzi, takich jak rozprawka czy opowiadanie. Ważne jest, by wypowiedź była spójna, logiczna i zgodna z zasadami języka polskiego.
Wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
- Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich […].
- Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
- Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.
II. Kształcenie językowe.
- Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
- Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami pisowni polskiej.
III. Tworzenie wypowiedzi.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi pisemnych.
- Rozwijanie umiejętności stosowania środków stylistycznych i dbałości o estetykę tekstu oraz umiejętność organizacji tekstu.
Wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Uczeń:
Klasy IV–VI
- charakteryzuje narratora i bohaterów w czytanych utworach;
- określa tematykę oraz problematykę utworu;
- objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach;
- przedstawia własne rozumienie utworu i je uzasadnia;
- wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach.
Klasy VII i VIII
- określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji;
- określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich;
- wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi.
II. Tworzenie wypowiedzi.
Klasy IV–VI
Mówienie i pisanie. Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w różnych formach gatunkowych, z szczególnym naciskiem na opowiadanie twórcze.
Klasy VII i VIII
Elementy retoryki. Uczeń:
- funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na odbiorcę;
- gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi;
- tworzy wypowiedź, stosując odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję oraz zasady spójności językowej między akapitami.
Przykładowy temat wypracowania: Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który podczas spotkania nauczył Cię czegoś ważnego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.
4. Argumentacja: Egzaminatorzy zwracają szczególną uwagę na umiejętność argumentowania, formułowania opinii i wnioskowania. Trzeba umieć poprzeć swoje zdanie konkretnymi przykładami i odniesieniami do tekstów.
5. Znajomość środków językowych: Ważna jest umiejętność rozpoznawania i wykorzystywania różnych środków językowych, takich jak epitety, porównania czy przenośnie.
Polecany artykuł:
Egzamin ósmoklasisty 2025. Wymagania z matematyki
Egzamin z matematyki to przede wszystkim sprawdzian umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. Co jest najważniejsze?
1. Sprawność rachunkowa: Podstawą jest umiejętność wykonywania obliczeń w pamięci i pisemnie. Trzeba umieć sprawnie operować liczbami naturalnymi, ułamkami, procentami i pierwiastkami.
2. Wykorzystanie i tworzenie informacji: Ważna jest umiejętność odczytywania i interpretowania danych przedstawionych w różnej formie, np. w tabelach, diagramach czy wykresach.
3. Dobieranie modelu matematycznego: Trzeba umieć dopasować odpowiedni model matematyczny do prostej sytuacji i budować go w różnych kontekstach.
4. Rozumowanie i argumentacja: Egzaminatorzy oceniają umiejętność przeprowadzania prostego rozumowania, podawania argumentów uzasadniających poprawność rozumowania i rozróżniania dowodu od przykładu.
5. Geometria: Znajomość figur geometrycznych, obliczanie ich obwodów, pól i objętości to podstawa.
Przykładowe zadania z matematyki:
- Obliczenia zegarowe.
- Zapis liczb w systemie rzymskim.
- Porównywanie ułamków.
- Obliczenia procentowe.
- Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą.
- Obliczanie pól i objętości figur geometrycznych.
- Interpretacja danych z wykresów i diagramów.
Oto przykładowe zadanie, jakie może pojawić się na egzaminie z matematyki:
W tabeli przedstawiono ceny kupna i sprzedaży dwóch walut w kantorze Pik.
Kupno | Sprzedaż | |
1 dolar | 4,18 | 4,25 |
1 funt brytyjski | 5,10 | 5,22 |
Marcin chce wymienić 400 funtów brytyjskich na dolary. W tym celu musi najpierw wymienić funty na złotówki, a następnie – otrzymane złotówki na dolary. Oblicz, ile dolarów otrzyma Marcin, jeżeli wymieni walutę w kantorze Pik. Zapisz obliczenia.
Wymaganie ogólne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Wymaganie szczegółowe
KLASY IV–VI
XIV. Zadania tekstowe. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Zasady oceniania
2 pkt – pełne rozwiązanie: poprawny sposób obliczenia kwoty (w dolarach), jaką Marcinotrzyma w kantorze Pik, prawidłowe obliczenia oraz prawidłowy wynik liczbowy (480).
1 pkt – poprawny sposób obliczenia kwoty (w złotych), za jaką kantor zakupił 400 funtów brytyjskich
LUB
poprawny sposób obliczenia kwoty (w dolarach), jaką Marcin otrzyma za jednego funta brytyjskiego.
0 pkt – rozwiązanie błędne albo brak rozwiązania.
Przykładowe pełne rozwiązania
I sposób
Obliczymy, ile złotych otrzyma Marcin za 400 funtów brytyjskich:
400 ⋅ 5,10 = 2040 (zł)
Obliczymy, ile dolarów otrzyma Marcin za 2040 złotych:
2040 ∶ 4,25 = 480
Odpowiedź: Za 400 funtów brytyjskich Marcin otrzyma 480 dolarów.
II sposób
Kantor kupuje od Marcina 1 funt brytyjski za 5,10 zł, a sprzedaje mu dolary każdy po 4,25 zł.
Obliczymy, ile dolarów otrzyma Marcin za jednego funta:
5,10 ∶ 4,25 = 1,20
Za każdego funta Marcin otrzymuje 1,20 dolara.
Obliczymy, ile dolarów otrzyma Marcin za 400 funtów
400 ⋅ 1,20 = 480
Odpowiedź: Za 400 funtów brytyjskich Marcin otrzyma 480 dolarów

Jak się przygotować na egzamin ósmoklasisty?
- Zapoznaj się z informatorami CKE: To najlepsze źródło informacji o wymaganiach egzaminacyjnych.
- Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz: Rozwiązuj zadania z poprzednich lat, testy i arkusze egzaminacyjne.
- Zwróć uwagę na podstawy: Upewnij się, że dobrze rozumiesz podstawowe pojęcia i zasady z języka polskiego i matematyki.
- Ucz się argumentować: Ćwicz formułowanie opinii i popieranie ich konkretnymi argumentami.
- Dbaj o regularność: Systematyczna nauka przynosi najlepsze efekty.