W przyszłym roku mają ruszyć prace przy budowie w Łodzi tunelu Kolei Dużych Prędkości, stanowiącego część linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych tunel będzie miał 4 kilometry długości i będzie rozpoczynał się pod Łódzkim Domem Kultury - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.
Budowa tunelu została podzielona na trzy części. Na początek wykonane zostaną prace przygotowawcze przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Drugim etapem będzie budowa komory startowej na Retkini, a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK. Dla komory Retkinia jest już wydana decyzja lokalizacyjna, natomiast dla tunelu Kolei Dużych Prędkości i komory Łódź Fabryczna trwa proces jej uzyskiwania.
Polecany artykuł:
- Ponad czterokilometrowy tunel w Łodzi to nasz najbardziej zaawansowany projekt - podkreśla prezes spółki CPK Mikołaj Wild. - Prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową.
Spółka CPK ogłosiła już przetarg na pierwszy etap prac budowlanych, obejmujący m.in. podbicie fundamentów ŁDK, a także budowę kanalizacji kablowej, przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej. Oferty będą przyjmowane do końca listopada.
- Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi będzie miał największą średnicę, biorąc pod uwagę podziemne konstrukcje realizowane dotychczas metodą TBM w Polsce i będzie najdłuższym obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem - czytamy w komunikacie Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Inwestycja CPK zaczyna się na stacji Łódź Fabryczna, czyli w tym samym miejscu co budowany tunel PKP PLK dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Oba obiekty są odrębnymi inwestycjami, mają inny przebieg i pełnią inne funkcje, a ich budowa jest ze sobą skoordynowana.
Polecany artykuł:
Na czas prac przy budowie tunelu budynek ŁDK zostanie wyłączony z użytkowania, a jego bieżąca działalność zostanie przeniesiona do siedziby Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego przy ul. Narutowicza 34. Przeprowadzkę i wynajem pomieszczeń sfinansuje spółka CPK.
W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. Docelowo nowe połączenie kolejowe skróci czas dojazdu z Łodzi do Warszawy z 70 do 45 minut. Z kolei podróż z Łodzi do Wrocławia zajmie niewiele ponad godzinę.
Polecany artykuł: