Klienci UPC skarżyli się na ogromne koszty zerwania umowy
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od pewnego czasu miały wpływać liczne zgłoszenia, dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat przez UPC Polska, kiedy konsument zrezygnuje z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa. Żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy.
Polecany artykuł:
UOKiK nałożył karę na UPC
Urząd wydał oświadczenie, w którym przekazał, że firma UPC Polska stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg. W związku z tym dostawca usług telewizji cyfrowej otrzymała karę w wysokości ponad 12, 5 mln złotych. Jak wyjaśnia UOKiK, zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, w przypadku rozwiązania umowy na czas określony wysokość roszczenia w związku z wypowiedzeniem jej przez abonenta lub z jego winy nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiązania.
Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów - wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. - powiedział cytowany w oświadczeniu prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Zwrot środków dla abonentów
Dodatkowo, kiedy decyzja się uprawomocni, w jej wyniku abonenci otrzymają również zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. Jak dodaje urząd, UPC poinformuje konsumentów za pośrednictwem SMS lub mailowo o tym, co należy zrobić, by odzyskać niesłusznie pobrane przez spółkę środki.