Senat Uniwersytetu Łódzkiego przyjął jednogłośnie uchwałę sprzeciwiającą się planom Ministerstwa Edukacji Narodowej likwidacji w szkołach podstawowych geografii, biologii, chemii i fizyki i zastąpienia ich jednym przedmiotem przyroda. Inicjatorem uchwały był dziekan Wydziału Nauk Geograficznych prof. dr. hab. Marcin Wójcik.
„W nawiązaniu do prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konsultacji reformy programowej w szkole podstawowej polegającej m.in. na wprowadzeniu przedmiotu przyroda w miejsce istniejących przedmiotów geografia, biologia, chemia i fizyka, jako społeczność akademicka Uniwersytetu Łódzkiego pragniemy wyrazić sprzeciw wobec tych zamierzeń” – czytamy w uchwale.
Zdaniem przedstawicieli łódzkiej uczelni likwidacja geografii, biologii, chemii i fizyki doprowadzi do zubożenia treści programowych i do ograniczenia wpływu tych dyscyplin na kształtowanie zasobów wiedzy, umiejętności i innych kompetencji poznawczych i społecznych uczniów. Efektem wprowadzenia podstawy programowej w proponowanym kształcie będzie m.in. dalsze obniżenie poziomu wykształcenia ogólnego, a także dużo mniejszy wpływ szkoły na rozbudzanie wśród uczniów pasji poznawczych.
Senat Uniwersytetu Łódzkiego podkreślił, że w szczególnie niekorzystnej sytuacji znajdzie się geografia, która w systemie szkolnym pełni rolę przedmiotu integrującego treści przyrodnicze, społeczne i gospodarcze.
„Wyrażamy obawę, że włączenie treści geograficznych do przedmiotu przyroda spowoduje ograniczenie edukacji geograficznej tylko do elementów środowiska przyrodniczego. Uczniowie zostaną wówczas pozbawieni szansy odkrywania świata we wszystkich jego aspektach – również społecznym, kulturowym i gospodarczym” – podkreślają sygnatariusze uchwały.
Władze i pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego postulują pozostawienie geografii, biologii, fizyki i chemii jako samodzielnych przedmiotów w klasach V-VIII, przy zachowaniu przedmiotu przyroda w klasie IV.
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer pod koniec września poinformowała, że resort pracuje nad stworzeniem jednego przedmiotu „nauki przyrodnicze” w szkole podstawowej. Wprowadzenie nowego przedmiotu byłoby częścią reformy planowanej przez MEN na 2026 r. i dotyczącej m.in. zmian podstaw programowych i systemu kształcenia.