Most w Maurzycach. Miejsce, które zrewolucjonizowało budownictwo
Most w Maurzycach, położony nieopodal Łowicza, to prawdziwy unikat na skalę światową. Dlaczego? To pierwszy na świecie spawany most drogowy, który powstał w 1928 roku dzięki wizji i talentowi profesora Stefana Bryły, wybitnego inżyniera i pioniera spawalnictwa. Bryła był również autorem projektów tak znanych budowli jak warszawski Prudential, gmach Muzeum Narodowego czy hale Fabryki Parowozów.
Konstrukcja mostu, o długości 27 metrów i szerokości 6,8 metra, kryje w sobie rewolucyjne rozwiązanie. Zastosowanie spawów zamiast nitów pozwoliło na zmniejszenie masy konstrukcji z 70 do 56 ton. W czasach II Rzeczypospolitej oznaczało to ogromne oszczędności materiału i czasu budowy.
W okresie międzywojennym most w Maurzycach był prawdziwą sensacją. Inżynierowie z całego świata przyjeżdżali, by podziwiać ten "cud techniki" na trasie Warszawa-Poznań. Mimo uszkodzeń w czasie II wojny światowej, most służył kierowcom aż do lat 70.
Dziś, po gruntownym remoncie, stanowi plenerową atrakcję turystyczną.
Most w Maurzycach w drodze na listę UNESCO. Podjęto działania
Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej podjął starania, aby most w Maurzycach został wpisany na Listę Pomników Historii Prezydenta RP. To kluczowy krok w ubieganiu się o wpis na listę UNESCO.
Jakie dalej wygląda proces? Póki co związek czeka na pozytywna opinię Generalnego Konserwatora Zabytków i Narodowego Instytutu Dziedzictwa, a następnie akceptacja Rady Ochrony Zabytków oraz decyzję prezydenta Polski. Następnie, po uzyskaniu aprobaty głowy państwa rozpocznie się procedura międzynarodowa.
Most w Maurzycach to nie tylko zabytek, ale przede wszystkim świadectwo innowacyjności i geniuszu polskich inżynierów. Jego potencjalny wpis na listę UNESCO byłby zasłużonym uhonorowaniem tego wyjątkowego obiektu.