Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące nadużyć w komunikacji
Nowe przepisy to efekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która weszła w życie rok temu. Regulacja nakłada obowiązki na telekomy związane z walką z różnymi nadużyciami, takimi jak smishing i CLI spoofing, a także wdraża przepisy unijnej dyrektywy ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej.
Ze smishingiem mamy do czynienia wtedy, gdy nadawca SMS-a podszywa się pod kogoś innego w celu np. wyłudzenia naszych danych. CLI spoofing to oszustwo z użyciem połączeń głosowych, polegającej na podszywaniu się pod inny numer telefonu.
Jak wyjaśnia CSIRT NASK, ze smishingiem mamy do czynienia wtedy, gdy nadawca SMS-a podszywa się pod kogoś innego. CLI spoofing to oszustwo z użyciem połączeń głosowych, polegające na podszywaniu się pod inny numer telefonu.
Polecany artykuł:
Te połączenie głosowe będą blokowane
Zgodnie z przepisami telekomy muszą podejmować działania zwalczające nadużycia. Przepisy dotyczące blokowania SMS-ów weszły w życie w marcu, a od 25 września operatorzy będą musieli blokować połączenia, które mają znamiona smishingu lub spoofingu. Ma to ograniczyć podszywanie się przez oszustów pod infolinie urzędów, banków etc.
- Prezes UKE opublikuje wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń. Chodzi tu o numery infolinii podmiotów takich jak banki, fundusze inwestycyjne czy zakłady ubezpieczeń, z których same instytucje zasadniczo nie wykonują połączeń, a jednocześnie numery te są łatwe do wyszukania w internecie i często wykorzystywane przez przestępców do podszywania się pod nie - podaje CSIRT NASK
W ustawie przewidziano kary pieniężne dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dostawców poczty elektronicznej, którzy dopuszczają się nadużyć lub nie wypełniają swoich obowiązków.
Ile wydajemy na energię zasilającą sprzęty domowe?