Nowe gwiazdy internetu. Te profili najbardziej angażowały Polaków
Misja Uznańskiego-Wiśniewskiego była momentem przełomowym dla twórców internetowych popularyzujących naukę. Wśród najbardziej angażujących profili w badanym przez IMM okresie są: „Z głową w gwiazdach” , który zanotował 184,6 tys. interakcji oraz „doktor_z_tiktoka” – 57,1 tys. Wysokie wyniki osiągnęli również Maciej Kawecki (27,9 tys.), Astrofaza (16,9 tys.) czy Nauka. To Lubię (8,0 tys.).- Dane IMM pokazują, że obok dużych portali i stacji TV, to właśnie ambitne, eksperckie, a jednocześnie angażujące treści zyskały wyjątkową popularność i docierają do setek tysięcy internautów. Widać wyraźnie, że odbiorcy szukają dziś prostych, ale wiarygodnych wyjaśnień i inspirujących treści – zauważa Tomasz Lubieniecki, Kierownik Działu Raportów Medialnych w IMM.
Potężne zainteresowanie potwierdzają także dane dotyczące wyświetleń transmisji startu rakiety Falcon 9, odłączenia kapsuły Dragon od ISS oraz lądowania. Na oficjalnych kanałach YouTube NASA, ESA, POLSA i Axiom Space materiały zebrały łącznie ponad 2,5 mln wyświetleń (stan na 17.07.2025 r.).
Polecany artykuł:
Płaska Ziemia i studio NASA? Spiskowe teorie wciąż żywe w social mediach
Choć dominowały komentarze pozytywne, pojawiały się również głosy podważające autentyczność misji, zwłaszcza na TikToku. Nie brakowało stwierdzeń, że „to wszystko nagrane w studiu” czy „Ziemia jest płaska”.
- Choć część z wpisów o płaskiej ziemi była żartobliwa, ich duża skala przypomina o tym, w jakim kryzysie jest dzisiaj autorytet nauki – zwłaszcza w powszechnie dostępnej, spolaryzowanej przestrzeni mediów społecznościowych, w której ścierają się różne światopoglądy i gdzie popularne są dezinformacja oraz hejt – komentuje ekspert z IMM.

Profile Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z 2,6 mln interakcji
Sławosz Uznański-Wiśniewski chętnie dzielił się postępami misji na swoich profilach w mediach społecznościowych. IMM wskazuje, że jego kanały wygenerowały ponad 2,6 mln interakcji i 19 mln wyświetleń. Największą widownię zdobył TikTok (12,8 mln wyświetleń), a najwięcej interakcji przyniósł Instagram (ponad 1 mln reakcji pod 28 postami).
Tylko w pierwszej połowie lipca (1-16.07) jego profile zyskały dziesiątki tysięcy nowych obserwujących – 92 tys. na Instagramie, 57 tys. na Facebooku, 22 tys. na TikToku i 3,7 tys. na X (Twitterze).
- Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego wyraźnie rozbudziła zainteresowanie Polaków tematyką kosmiczną i naukową. To ważny sygnał, że autentyczna, osobista komunikacja oparta na wiedzy i pasji trafia do szerokiego grona odbiorców. Znaczenie miały także historyczne okoliczności tego wydarzenia – zauważa Tomasz Lubieniecki z IMM.
Stacje radiowe najpopularniejszym źródłem informacji
Udział polskiego astronauty w misji Ax-4 osiągnął 1,9 miliarda zasięgu we wszystkich typach mediów, co oznacza, że przeciętny Polak powyżej 15. roku życia miał kontakt z tym tematem średnio 59 razy.
Największy zasięg osiągnęło radio (834 mln kontaktów), telewizja (536 mln) i media społecznościowe (300 mln). Portale internetowe i prasa wygenerowały odpowiednio 150 mln i 75 mln kontaktów.
W mediach społecznościowych analitycy IMM odnotowali łącznie 4,7 mln interakcji – reakcji, komentarzy i udostępnień – z treściami dotyczącymi Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, w tym 2,6 mln na kanałach własnych astronauty.
Analiza IMM obejmowała polską prasę, radio, telewizję, portale internetowe oraz social media, a także zagraniczne portale internetowe w dniach 1.06–16.07.2025 r. (do godz. 12:00). Szacunki liczby kontaktów z przekazem odnoszą się do potencjalnej liczby odsłon na rodzimych portalach internetowych.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów