Nie będzie podatku od aut spalinowych?
Dziennik "Fakt" zapytał w ostatnich dniach szefową resortu funduszy o kwestie związane z opłatą rejestracyjną i podatkiem od samochodów spalinowych.
- Chcemy usunąć z KPO podatek od samochodów spalinowych. W kwestii opłaty rejestracyjnej planujemy ją w taki sposób wyprofilować, żeby nie uderzyła po kieszeniach najmniej zamożnych. Bo nie może być tak, że im samochód jest starszy i więcej spala, tym więcej ktoś płaci – powiedziała szefowa MFiPR.
Informacje te potwierdził wiceminister klimatu.
- Rząd w wysłanej do Komisji Europejskiej rewizji KPO wnosi o rezygnację w stosunku do Polski z obowiązku wprowadzenia podatku od posiadania samochodów osobowych - poinformował Krzysztof Bolesta. - Oczekujemy na odpowiedź Komisji i jej stanowisko wobec tego postulatu.
Przypomnijmy, że wprowadzenie takiego podatku to realizacja jednego z tzw. kamieni milowych, wymaganych do wypłaty pieniędzy z komponentu transportowego KPO. Polska jest jednym z trzech krajów UE, który tego typu podatku jeszcze nie wprowadził.
Wiceminister klimatu podkreślił, że odpowiedź KE powinna nadejść w najbliższych tygodniach, ponieważ rząd planuje zamknąć sprawę rewizji KPO jeszcze w kwietniu.
Polecany artykuł:
Czy w Polsce będzie podatek od SUV-ów?
Jak podaje „Fakt”, zamiast podatku od aut spalinowych może jednak pojawić nowa opłata i niewykluczone, że może to być podatek od SUV-ów. O takiej możliwości mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Krzysztof Bolesta.
- Problem z dużymi SUV-ami narasta, SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli tych samochodów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, skłaniałbym się do tego, by to zrobić – powiedział dziennikowi wiceminister klimatu.
Podatki od samochodów w UE
Zgodnie z zestawieniem think-tanku Transport&Environment, w większości krajów UE roczny podatek od posiadania auta elektrycznego jest zerowy lub symboliczny, większość płaconych stawek mieści się w granicach 400 euro, przy czym typowo są one najwyższe dla spalinowych aut klasy SUV. Na przykład na Węgrzech podatek od spalinowych SUV wynosi 99 euro, zwykłych „spalinówek” 58 euro, a od elektrycznych - 0. W Portugalii opłaty te wynoszą odpowiednio 186 i 111 euro, przy czym opodatkowane są też hybrydowe SUVy PHEV - 148 euro. W Chorwacji podatek wynosi od 53 do 199 euro, przy czym najwyżej opodatkowane są elektryczne i hybrydowe SUVy. Najwyższe tego typu podatki są w Holandii i Belgii. Kilka krajów, jak Czechy czy Francja, pobierają ten podatek na inne sposoby.