Według raportu „Plany zakupowe Polaków na święta 2023”, przygotowanego przez platformę analityczno-badawczej UCE RESEARCH i Grupy BLIX, w tym roku najwięcej Polaków planuje obdarować prezentami gwiazdkowymi 4-5 osób. Jednocześnie znacznie wzrósł odsetek osób, którzy dadzą prezenty więcej niż 10 osobom.
- To może oznaczać, że w tym trudnym czasie inflacyjnym Polacy zamierzają spędzić święta w liczniejszym gronie niż we wcześniejszych latach, naznaczonych pandemią. Dla handlu to zapowiedź dużych przedświątecznych zakupów - komentuje dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista z Grupy BLIX.
Liczba osób, dla których Polacy chcą kupić w tym roku prezenty gwiazdkowe:
- dla nikogo - 0,3% (w 2022 r. – 1%).
- dla 1 osoby – 1,1% (w 2022 r. - 2%)
- dla 2-3 osób – 16,8% (w 2022 r. - 17%)
- dla 4-5 osób – 28,4% (w 2022 r. - 31%)
- dla 6-7 osób – 20,4% (w 2022 r. - 22%)
- dla 8-9 osób – 13,3% (w 2022 r. - 12%).
- dla ponad 10 osób – 18,1% (w 2022 r. - 13%)
- niezdecydowani - 1,6% (w 2022 r. - 2%)
W tym roku pod choinką będą dominowały kosmetyki i zabawki, które zamierza kupić odpowiednie 69,5 proc. i 60,6 proc. osób. Obie te kategorie są popularniejsze niż przed rokiem. Mocno natomiast spadło zainteresowanie odzieżą, co, jak przypuszczają eksperci, może być spowodowane trudnościami z doborem odpowiednich ubrań.
Prezenty, jakie zamierzają kupić w tym roku Polacy pod choinkę:
- kosmetyki – 69,5% (w 2022 r. – 63,7%)
- zabawki – 60,6% (w 2022 r. – 57,1%)
- słodycze – 45% (w 2022 r. – 45,3%)
- perfumy – 33,9% (w 2022 r. – 28,7%)
- ubrania – 33,6% (w 2022 r. – 39,9%)
Największa grupa ankietowanych stwierdziła, że w tym roku na prezent dla jednej osoby przeznaczy kwotę od 51 do 100 zł. Co trzecia osoba zamierza wydać natomiast na jeden prezent od 101 do 200 zł. Jak zauważają analitycy z UCE RESEARCH, od ubiegłorocznych świąt wzrosły deklarowane wartości w kwotach od 101 zł do 400 zł.
- Prezenty z roku na rok są coraz droższe. Ich ceny napędziła wysoka inflacja. Jeszcze kilka lat temu prawie połowa Polaków wydawała na prezent od 50 do 100 zł. Obecnie obserwujemy coraz więcej odpowiedzi w przedziale 101-200 zł - zauważa dr Łuczak. - To świadczy o tym, że coraz częściej 100 zł nie starcza, aby kupić najbliższej osobie odpowiedni podarunek.
Kwota, jaką Polacy średnio wydadzą w tym roku na prezent:
- do 50 zł – 9,5% (w 2022 r. – 12%)
- 51-100 zł – 42,9% (w 2022 r. – 47%)
- 101-200 zł – 32,1% (w 2022 r. – 27%)
- 201-300 zł – 7,3% (w 2022 r. – 6%)
- 301-400 zł – 2,4% (w 2022 r. – 1%)
- 401-500 zł – 0,9% (w 2022 r. – 1%)
- więcej niż 500 zł – 0,7% (w 2022 r. – 1%)
- niezdecydowani – 4,2% (w 2022 r. – 5%)
- Zestawiając informacje o kwotach przeznaczanych na pojedyncze prezenty z liczbą obdarowywanych osób, można dojść do wniosku, że statystycznie Polacy wydadzą w tym roku od 500 zł do nawet ponad 1000 zł - podsumowuje Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX.