Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się budowa pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Zanim wykonawca przystąpi do drążenia właściwego tunelu, konieczne jest wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (bezpośrednio pod którym będzie rozpoczynał się tunel) oraz wybudowanie komór dla tarczy TBM: startowej - na Retkini oraz odbiorczej - w sąsiedztwie ŁDK.
Prace przy wzmocnieniu fundamentów ŁDK trwają już od września 2023 r. Ruszyła też budowa komory startowej u zbiegu ul. Maratońskiej i Obywatelskiej, w której drążenie tunelu rozpocznie tarcza TBM. W związku z prowadzonymi pracami, od soboty (15 czerwca) pojawią się zmiany w organizacji ruchu na ul. Maratońskiej - w obu kierunkach ruch odbywać się będzie obecnie zamkniętą jezdnią. Pozwoli to wykonawcy przystąpić do robót po południowej stronie ul. Maratońskiej.
Tunel KDP pod Łodzią będzie mieć 4,6 km długości i ok. 14 m średnicy. Wykonywany będzie tarczą zmechanizowaną TBM, która umożliwia bezpieczne i bezkolizyjne przejście pod istniejącą infrastrukturą miejską. Łódzka tarcza będzie miała największą średnicę spośród dotychczas realizowanych inwestycji kolejowych z użyciem maszyn TBM w Polsce. Będzie to też najdłuższa trasa podziemna wykonaną jednym odcinkiem.
Tunel pod Łodzią przeznaczony będzie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim Kolei Dużych Prędkości. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.