Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowy na zaprojektowanie linii kolejowej łączącej Łódź z Warszawą, która ma być pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii zostało podzielone na trzy zadania. Pierwsze dotyczy odcinka od Warszawy do linii kolejowej nr 11 (gmina Bolimów), czyli obszaru za planowanym węzłem CPK. Drugie zadanie obejmuje dalszy fragment linii do Łodzi, a trzecie - sieci GSM-R, czyli radiowego systemu transmisji danych na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku. Łączna wartość wszystkich zadań to ponad 300 mln zł netto.
Polecany artykuł:
Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku.
- Jednym z zadań wykonawców jest uzyskanie niezbędnych do tego zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa - Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę - poinformowała spółka.
Na pierwszym etapie pociągi jadące nową trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/godz. (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/godz. (prędkość projektowa). Dzięki inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się z obecnych 70 minut do ok. 45 minut. Natomiast do lotniska CPK podróżni dojadą z Łodzi w ok. pół godziny.
W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.