Zgodnie z harmonogramem budowa tunelu średnicowego pod Łodzią miała zakończyć się w czerwcu 2026 roku, a pociągi miały pojechać tunelem w grudniu 2026 roku. Niemal pewne jest już, że terminy te nie zostaną dotrzymane. Drążenie tunelu przerwano 7 września, kiedy podczas przechodzenia tarczy TBM Katarzyna pod kamienicą przy Al. 1 Maja 23 zawaliła się część budynku. Maszyna stoi już niemal 2 miesiące, co oznacza, że harmonogram prac jest mocno zagrożony.
Kiedy zakończy się budowa tunelu średnicowego pod Łodzią?
- Postoje zawsze wpływają na harmonogram i obawiam się, że opóźnienie, które powstaje, może jeszcze narosnąć. Najważniejsze jest, żebyśmy bezpiecznie doprowadzili proces drążenia do końca – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. - Mówiąc o uruchomieniu pociągów w tunelu, mówimy już o roku 2027.
Opóźnienia w zakończeniu prac spodziewa się też Rafał Wilgusiak z PKP PLK, który przyznaje, że z powodu dwumiesięcznego przestoju, przebicie tunelu do stacji Łódź Śródmieście do końca 2024 roku staje się problematyczne. To z kolei będzie miało wpływ na harmonogram całej inwestycji.
Kiedy TBM Katarzyna wznowi drążenie tunelu pod Łodzią?
Wszystko wskazuje na to, że TBM Katarzyna wznowi drążenie tunelu 6 listopada.
- Jeśli nie natrafimy na kolejne trudności, chcemy jak najszybciej dotrzeć do Dworca Fabrycznego - dodaje wiceminister infrastruktury.
Rafał Wilgusiak potwierdza, że wykonawca złożył wszystkie wymagane dokumenty w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego i zaraz po tym, jak WINB wyda decyzję, maszyna TBM rozpocznie pracę.
- Jeśli tak się stanie, pokona ok. 40 m wychodząc ze strefy oddziaływania budowy w rejonie Al. 1 Maja i zatrzyma się na bezpiecznym terenie w sąsiedztwie szkoły podstawowej przy ul. Więckowskiego, by tam przejść przegląd techniczny – zapowiada Rafał Wilgusiak. - W tym czasie prowadzone też będą oględziny uszkodzonych budynków przy 1 Maja i Próchnika. W tych dniach rozpoczęła się też rozbiórka kamienicy przy 1 Maja 16.
Tunel średnicowy pod Łodzią ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. 7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza – "Faustyna".