Jeszcze nie zakończyła się budowa tunelu kolejowego pod centrum Łodzi, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, a już wkrótce rozpocznie się budowa kolejnego tunelu. Centralny Port Komunikacyjny złożył w czerwcu i lipcu trzy wnioski o decyzje lokalizacyjne w ramach projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią: dla samego 4-kilometrowego tunelu, a także dla komory startowej Retkinia i komory wydobywczej Fabryczna. Wszystkie trzy decyzje zostały już wydane przez wojewodę, dzięki czemu spółka może starać się o pozwolenia na budowę.
- Spółka realizuje kolejne cele projektowe jeden po drugim - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. - Uzyskaliśmy pierwsze w historii CPK decyzje lokalizacyjne, dzięki czemu za kilka miesięcy będziemy mogli rozpocząć budowę tunelu – kluczowego elementu tzw. igreka, który połączy Warszawę z Łodzią, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem.
Polecany artykuł:
Nowy tunel będzie przeznaczony dla połączeń dalekobieżnych, w tym dla Kolei Dużych Prędkości. Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię jest zaplanowane na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym powstanie rozwidlenie w kierunku na Poznań i Wrocław.
Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy prac przygotowawczych przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, pod którym będzie rozpoczynał się tunel. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Następnie zostanie wybudowana komora startowa na Retkini, a później ruszy drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.
Projektowany tunel CPK w Łodzi ma największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM (tunnel boring machine) w Polsce i jest najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.
W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. Docelowo nowe połączenie kolejowe skróci czas dojazdu z Łodzi do Warszawy z 70 do 45 minut. Z kolei podróż z Łodzi do Wrocławia zajmie niewiele ponad godzinę.