Nowy wakacyjny trend Polaków. Jeden długi urlop staje się reliktem przeszłości

i

Autor: pixabay

Wakacje

Nowy wakacyjny trend Polaków. Jeden długi urlop staje się reliktem przeszłości

2025-05-21 12:51

Polacy kochają podróże, ale niekoniecznie dalekie. Coraz częściej wybierają wyjazdy lokalne i stawiają na jakość wypoczynku - zamiast gonić za atrakcjami, wolą zanurzyć się w lokalnej kulturze. Oto najnowsze wakacyjne trendy Polaków.

Nowy wakacyjny trend Polaków. Lokalnie, czyli lepiej?

Mimo, że świat stoi otworem, aż 45 proc. Polaków preferuje podróże krajowe, a tylko 20 proc. wybiera wyłącznie zagraniczne kierunki – wynika z najnowszego badania SW Research dla Leonardo Hotels Polska. Turystyka lokalna ma się świetnie, szczególnie wśród osób powyżej 50. roku życia, gdzie niemal co druga osoba wybiera wypoczynek w Polsce. Dla najmłodszych (do 24 lat) proporcje są bardziej wyrównane – 35 proc. z nich deklaruje równe zainteresowanie wyjazdami krajowymi i zagranicznymi.

– Coraz chętniej wyjeżdżamy i coraz bardziej świadomie podchodzimy do odpoczynku. Ale czy naprawdę jesteśmy gotowi na eko-podróże, wypoczynek w rytmie slow i eksplorowanie lokalnych zakątków, gdy na szali stawiamy komfort i domowy budżet? – pytają autorzy badania.

Łódź Radio ESKA Google News

Między slow travel a all inclusive

29 proc. Polaków deklaruje, że łączy różne style podróżowania – od krótkich city breaków, przez workation, po klasyczne urlopy. 26% respondentów podróżuje dwa razy w roku, a 18 proc. – trzy razy. Jeden długi urlop powoli staje się reliktem przeszłości.

Styl życia się zmienia, a z nim sposób wypoczywania. Co czwarty badany nadal stawia na wygodę, wybierając zorganizowane wyjazdy z pakietem all inclusive. Dla kontrastu, wśród osób w wieku 25–34 lata aż 11 proc. decyduje się na spontaniczne podróże z plecakiem. Na popularności zyskuje też slow travel, czyli styl podróżowania, który stawia na jakość, a nie ilość. Chodzi o to, żeby nie gonić za atrakcjami, nie „odhaczać” miejsc z listy, tylko zanurzyć się w lokalnej kulturze, rytmie życia i otoczeniu. To przeciwieństwo intensywnych wycieczek z napiętym harmonogramem.

Dla sześciu na dziesięciu badanych roczny budżet na podróże nie przekracza 4000 zł – to sygnał, że szukamy jakości i komfortu w rozsądnej cenie. Największe roczne wydatki na ten cel deklarują osoby w wieku 35–49 lat. Rosnąca popularność workation, czyli pracy zdalnej połączonej z podróżowaniem, przekłada się na potrzeby hotelowe. Coraz więcej hoteli oferuje nie tylko niedzielne brunche z opcją późnego wymeldowania, ale też przestrzeń coworkingową w restauracji i barze.

Z kim Polacy wyjeżdżają na urlop? To zależy

Badanie pokazuje, że wybór towarzysza podróży zależy od etapu życia. Osoby po pięćdziesiątce najczęściej podróżują z partnerem (46 proc.), a grupa 35–49 lat – z rodziną (49 proc. ). Wśród najmłodszych dominuje podróżowanie z przyjaciółmi (38 proc.), choć rośnie również zainteresowanie podróżami solo – obecnie 8 proc. badanych wybiera ten model wypoczynku.

- Ta różnorodność odwiedzających jest wyraźnie widoczna w krakowskich hotelach Leonardo Boutique – obok par i rodzin z dziećmi coraz częściej pojawiają się młodzi dorośli podróżujący w gronie znajomych lub solo – zauważa Monika Wacowska-Maciąg z Leonardo Hotels Polska.

Budowa S7 pod Warszawą. Koniec prac coraz bliżej. Czy w wakacje pojedziemy nową trasą nad morze?