Nowy sposób kasowania biletów mobilnych. Jak działają kody QR?
Od 1 października 2024 roku obowiązują nowe zasady korzystania z biletów elektronicznych kupowanych w aplikacjach mobilnych MPK Łódź.
Teraz, w przypadku gdy kupujemy bilet online, nie wystarczy posiadać go w telefonie, ale dodatkowo musi on zostać skasowany od razu po wejściu do autobusu czy tramwaju za pomocą zeskanowania specjalnego kodu QR.
Są one naklejone w każdych pojazdach komunikacji miejskiej, najczęściej na wprost wejścia do pojazdu.
W przypadku, gdy zapomnimy go skasować w ten sposób, narażeni jesteśmy na mandat, dokładnie taki, jak w przypadku całkowitego braku biletu.
Kasowanie biletów mobilnych za pomocą kodu QR. Czy sposób się sprawdza?
Zwróciliśmy się do łódzkiej komunikacji miejskiej z zapytaniem, jak po kilku miesiącach sprawdza się system kasowania biletów.
"Od czasów wprowadzenia kodów QR liczba skarg i odwołań zdecydowanie zmalała. Rozwiązanie to pozwoliła rozwiać wszelkie wątpliwości, kiedy taki bilet powinniśmy skasować. Przy okazji warto przypomnieć, że zarówno bilet papierowy, jak i ten w aplikacji mobilnej należy skasować niezwłocznie po wejściu do pojazdu. W przypadku biletu papierowego za pomocą kasownika, a w przypadku biletów w aplikacji za pomocą kodu QR. Zakup biletu za pomocą aplikacji staje się coraz bardziej popularny. Korzysta z niego już ponad 1/3 pasażerów" - przekazał nam rzecznik MPK, Piotr Wasiak.
Kasowanie biletów za pomocą kodu QR. Co myślą łodzianie?
Wybraliśmy się również na drogi, by sprawdzić, jak łodzianie oceniają nowy sposób kasowania biletów. Czy są zadowoleni?
"Tak, dla mnie wszystko jest jasne, znacznie bardziej, niż było to wcześniej, zanim wprowadzono kody QR. Mam aplikacje, korzystam z niej codziennie i na razie nie zauważyłam żadnych problemów" - powiedziała nam jedna z podróżujących łódzką komunikacją miejską.
"W aplikacji bilety się chociaż nie zgubią, jak to bywa w przypadku biletów papierowych. Myślę, że to dobre rozwiązanie" - dodaje inna łodzianka.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku osób starszych.
"Ja to już biletów kasować nie muszę, ale mam koleżanki, które jeszcze nie są w tym wieku i wciąż trzymają się biletów papierowych. Dla nich to duży problem, by skasować czy kupić bilet w aplikacji. Ale też skarżą się, że są problemy z biletomatami, bo często nie działają i biletów po prostu kupić nie mogą. Kiedyś kupowało się bilet w kiosku i każdy miał, problemów nie było. A teraz wymyślają" - przyznaje inna pani, którą spotkaliśmy w autobusie.
