Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się w najbliższym czasie na drogach ekspresowych i autostradach w całej Polsce. Lokalizacje, w których pojawią się kamery kontrolujące prędkość kierowców, wytypowały wspólnie zarządzające systemem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz policja. Oprócz 43 lokalizacji podstawowych, wytypowano też 37 lokalizacji rezerwowych na wypadek, gdyby montaż urządzeń w którejś lokalizacji z listy podstawowej okazał się niemożliwy.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Łódzkiem
W woj. łódzkim wytypowano dwie podstawowe lokalizacje nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwie lokalizacje rezerwowe. Wszystkie znajdują się na autostradzie A1.
Planowane odcinkowe pomiary prędkości w woj. łódzkim:
Lista podstawowa:
- Autostrada A1: węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Kamieńsk
- Autostrada A1: węzeł Kutno - węzeł Piątek
Lista rezerwowa:
- Autostrada A1: węzeł Kamieńsk - węzeł Radomsko
- Autostrada A1: węzeł Łódź-Wschód - węzeł Łódź-Górna
Urządzenia, które zostaną zainstalowane, to system żółtych kamer, automatycznie określający czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego, maksymalną dozwoloną prędkość oraz zidentyfikują pas ruchu, którym poruszał się samochód. System pozwala na wykonanie wysokiej jakości zdjęcia także nocą.
Koszt montażu 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości wyniesie blisko 85 mln. zł. Systemy UnicamVELOCITY 4 dostarczy firma Sprint S.A., która będzie miała maksymalnie 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Pierwsze nowe systemy odcinkowego pomiaru prędkości mają zostać zamontowane w połowie 2025 roku.
43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Po ich zamontowaniu CANARD będzie dysponował 114 takimi urządzeniami w całej Polsce, które obejmować będą nadzorem ponad 670 km dróg.
Obecnie w woj. łódzkim działa 7 odcinkowych pomiarów prędkości, w tym tylko jeden na autostradzie.
Odcinkowe pomiary prędkości w woj. łódzkim:
- DK74 (50 km/godz. - 1,4 km) – Kluki (powiat bełchatowski)
- DW485 (50 km/godz. - 2,1 km) – Bychlew (powiat pabianicki)
- DK48 (50 km/godz. - 2,2 km) – Tomaszów Mazowiecki
- DK70 (50 km/godz. - 2,5 km) – Mokra Prawa (powiat skierniewicki)
- DK72 (50 km/godz. - 3,3 km) – Złota (powiat skierniewicki)
- DK74 (50 km/godz. - 3,8 km) – Biała Pierwsza (powiat wieluński)
- A1 (140 km/godz. - 14,0 km) – Strzelce (powiat kutnowski)
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości mierzy średnią prędkość pojazdu na określonym odcinku drogi. Pomiar rozpoczyna się w momencie, gdy samochód przejeżdża przez pierwszą bramkę wyposażoną w kamery, które automatycznie odczytują numery rejestracyjne auta i dokładny czas przejazdu. Na końcu wyznaczonego odcinka znajduje się druga bramka z kamerami, które ponownie odczytują numery rejestracyjne pojazdu i czas przejazdu. Na podstawie tych danych system automatycznie oblicza czas przejazdu pomiędzy obiema bramkami i wylicza średnią prędkość, z jaką samochód przejechał wyznaczony odcinek. Jeśli jest wyższa od dozwolonej, kierowca może spodziewać się mandatu.