Zespół Lodz Solar Team to grupa studentów Politechniki Łódzkiej działających w Kole Naukowym Miłośników Motoryzacji, których połączył wspólny cel – budowa samochodów elektrycznych napędzanych energią słoneczną.
Rektor PŁ prof. Krzysztof Jóźwik, jednocześnie od wielu lat dyrektor Instytutu Maszyn Przepływowych, przy którym działa Koło, gratulując studentom powiedział
- Zespół mówi, że stworzyłem im drugi dom. Czasem podejrzewam, że to ich pierwszy dom, bo spędzają w Instytucie bardzo czasu, zamieniając swój ogromny wysiłek w pojazd, który dziś ma swoją premierę i tworząc przy tym cudowną rodzinę. Eagle Two to skromnie wyglądający samochód o dziwnym kształcie, ale o ogromnej wartości – jest w nim twórcza pasja i wiele serca młodych ludzi, którzy go stworzyli. Zabytkowa architektura Monopolis, flagowej inwestycji firmy Virako, była szczególnie klimatyczną scenografią wydarzenia. Dyrektor Anna Celichowska, członek Zarządu Virako chwaląc młodych twórców i nazywając ich „talentami tego miasta” powiedziała
- Premiera solarnego samochodu nie mogła odbyć się gdzie indziej, ponieważ my jako przedstawiciele biznesu staramy się rozsławiać nasze miasto w Polsce i na arenie międzynarodowej i to samo robi drużyna Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej. Obecny na premierze wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek podkreślał, że twórcy Eagle Two, których łączy zaangażowanie, nutka pozytywnego szaleństwa i energia – ta z serca oraz ta ze słońca - są dumą naszego miasta i regionu.
Najnowsza odsłona Eagle Two zaskakuje pod względem wizualnym za sprawą całkowitej zmiany barw karoserii z szarej na szykowne połączenie butelkowej zieleni wzbogaconej o czarno-białe dodatki. Natomiast, co ważne studenci wprowadzili także wiele nowości technicznych m.in.:
usztywnienie układu kierowniczego zamontowanie w samochodzie systemu OBD, który umożliwia szybką diagnozę usterek, a przy okazji ma możliwość ładowania nowe mocowania foteli, ułatwiające szybszy montaż i demontaż, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu podczas jazdy zamieszczenie na szybie powłoki ceramicznej oraz przeciwmgielnej, zapewniających większe bezpieczeństwo
Wprowadzone w Eagle Two zmiany zostały dokonane z myślą o 24-godzinnym wyścigu iLumen European Solar Challenge 2021 w Belgii.
- Mamy nadzieję, że zespół obroni tytuł mistrza zdobyty w 2018 roku, ale nie wywierajmy presji – mówił rektor Jóźwik. Wyścig odbędzie się już 18 września 2021 roku na dawnym torze Formuły1 Zolder Circuit. Celem zmagań jest pokonanie jak największej liczby okrążeń, dbając jednocześnie o jak najmniejsze zużycie energii.
O Eagle Two Zasilanie
Samochód wyposażony jest w 5 m2 paneli fotowoltaicznych, dzięki którym może poruszać się wykorzystując jedynie energię słoneczną. Bateria, przy pełnym naładowaniu, wystarczy na przejechanie imponujących 2400 km! Samochód posiada dwa silniki typu BLDC, dedykowane do charakterystyki Eagle Two, o łącznej mocy 10 kW, które potrafią rozpędzić auto aż do 140 km/h.
Karoseria
Stabilność pojazdu i zwiększenie amortyzacji na nierównościach, a tym samym lepszy komfort jazdy zapewnia zawieszenie wielowahaczowe. Samonośna konstrukcja karoserii wykonana z laminatu włókna węglowego, zapewnia niską masę przy zachowaniu odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa. W konstrukcji, znajdziemy także włókno szklane oraz elementy wyprodukowane w technologii druku 3D.
Puchowe wnętrze
Jedną z dużych innowacji, które znajdziemy w Eagle Two jest wykorzystanie materiału opracowanego na bazie ptasich piór, we współpracy z Instytutem Biopolimerów i Włókien Chemicznych. Dzięki niemu wnętrze samochodu zostało znacząco wygłuszone a także izolowane termicznie przez niepalny puch. Sam surowiec na świecie uznawany jest za jeden z niedocenianych i niewykorzystywanych odpadów produkowanych na masową skalę, samochód jest zatem ekologiczny nie tylko ze względu na zerową emisję spalin.
Udogodnienia dla kierowcy i pasażerów
Kierowcy szukający wygody z pewnością docenią zaprojektowany i zaprogramowany przez studentów komputer pokładowy. Jest to 10-calowy dotykowy ekran, dzięki któremu nie tylko wyszukamy najlepszą możliwą trasę przy użyciu nawigacji GPS, ale także zapoznamy użytkownika z obecnymi parametrami samochodu, takimi jak zasięg, ilość energii generowanej z paneli fotowoltaicznych czy temperatura silników. Co więcej, Eagle Two może korzystać z dostępnych już stacji ładowania dla zwykłych samochodów elektrycznych, dzięki zamontowanemu złączu typu 2 (Menekes). Samochód wyposażony jest także w oczekiwane w naszych czasach udogodnienia, jak system audio w desce rozdzielczej, który zagra naszą ulubioną muzykę z portalu Spotify, ładowarkę USB czy Wi-fi. Dodatkowo bagażnik otwierany jest na RFID (Radio-frequency identification), a zamontowana w aucie kamera cofania pomaga w wygodnej obsłudze pojazdu oraz poprawia bezpieczeństwo w trakcie poruszania się, zmniejszając obszar niewidoczny dla kierowcy
Dotychczasowe osiągnięcia Na swoim koncie zespół Lodz Solar Team ma wiele osiągnięć oraz wyróżnień. Zapisał się na kartach historii jako pierwszy w historii Polski i Europy Środkowo-Wschodniej projekt naukowo-badawczy, który zaowocował budową pierwszego polskiego pojazdu elektrycznego napędzanego energią słoneczną – Eagle One. Jegodebiut odbył się w zawodach Bridgestone World Solar Challenge 2015 w Australii. Już rok później, studenci wyruszyli na wyprawę przez Południową Afrykę, gdzie zapoczątkowali klasę Cruiser (pojazdów miejskich).
Zgromadzone doświadczenie pozwoliło skonstruować nowy pojazd – Eagle Two, z którym zespół wystartował w kolejnej edycji zawodów Bridgestone World Solar Challenge w roku 2017, gdzie na metę dotarł jako pierwszy w historii tego wydarzenia samochód 5-osobowy.
Rok później, czyli w 2018 zespół wygrał międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną iLumen European Solar Challenge. Zawody odbyły się na torze Circuit Zolder w Belgii. Mimo ciągłych opadów deszczu i śliskiej nawierzchni polski samochód okazał się niezawodny i zdecydowanie wyprzedził konkurencję w klasyfikacji ogólnej. Drużyna ścigała się z ponad 20 zespołami z całego świata.
2019 rok był dla Lodz Solar Team równie udany, ponieważ zespół zdobył m.in. drugie miejsce w teście praktyczności na Mistrzostwach Świata Samochodów Solarnych w Australii, a także uznanie samochodu za najbardziej stylowy przez samych przedstawicieli Tesli.