Polacy coraz chętniej stawiają na sklepy convenience – wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud. Analiza zachowań ponad 1,5 mln konsumentów w III kw. 2024 r. wykazała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ruch w sklepach convenience wzrósł o 9,5 proc. W tym samym okresie ruch w hipermarketach wzrósł o 1,7 proc. Z kolei w supermarketach ruch spadł aż o 10,5 proc. rdr., a w dyskontach spadek wyniósł 7 proc.
- Ten rok należy do formatu convenience. Mimo że liczba jego klientów nie rośnie znacząco, to ruch zwiększa się bardziej niż w pozostałych segmentach - mówi Mateusz Chołuj z Proxi.cloud. - To zasługa konsekwentnej ekspansji sieci convenience – zarówno w kontekście liczby placówek, jak i dostępnej oferty. Sklepy convenience zaspokajają coraz większą liczbę misji zakupowych shopperów, a zmiany na rynku spożywczym spowodowały również, że w mniejszym stopniu odstają cenowo od innych formatów.
Do najpopularniejszych sklepów convenience w Polsce należą placówki sieci „Żabka” i „ABC”.
Z raportu wynika, że w III kw. 2024 r. liczba klientów w sieciach convenience wzrosła rdr. o 0,7 proc. Spadki odnotowały natomiast supermarkety (-4,8 proc.), dyskonty (-3,1 proc.) oraz hipermarkety (-1,4 proc.).
W ciągu ostatnich 12 miesięcy nieznacznie zmienił się też udział poszczególnych formatów w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży:
- convenience – 44,3 proc. (rok wcześniej – 40,2 proc.)
- dyskonty – 30,6 proc. (rok wcześniej – 32,7 proc.)
- supermarkety – 19,3 proc. (rok wcześniej – 21,4 proc.)
- hipermarkety – 5,8 proc. (rok wcześniej – 5,7 proc.)
Autorzy badania zwracają uwagę, że o ile kanał convenience jest liderem pod kątem udziału w ruchu, to jednocześnie ten format charakteryzuje się zdecydowanie krótszym czasem wizyty względem innych segmentów:
- 4 min. i 10 sek. – convenience
- 14 min. i 24 sek.– dyskonty
- 11 min. i 29 sek.– supermarkety
- 20 min. i 48 sek.– hipermarkety.
- Te wyniki w dużym stopniu odzwierciedlają różnice w średniej wartości koszyka zakupów pomiędzy poszczególnymi kanałami - komentuje Mateusz Chołuj.
Jednocześnie tylko w sklepach convenience wzrósł rdr. łączny czas zakupów:
- convenience – 1:56 (rok wcześniej – 1:43)
- dyskonty – 4:57 (rok wcześniej – 5:06)
- supermarkety – 2:52 (rok wcześniej – 3:00)
- hipermarkety – 2:56 (rok wcześniej – 3:02)
- Wydłużenie łącznego czasu spędzanego w sklepach convenience jest efektem dużego wzrostu ruchu i zwiększenia częstotliwości odwiedzin. Warto też zauważyć, że łączny czas spędzany przez klientów na zakupach w trzecim kwartale 2024 r. jest zdecydowanie najwyższy dla dyskontów, co odzwierciedla ich wiodącą pozycję rynkową względem pozostałych kanałów handlu spożywczego - dodaje Matusz Chołuj.
Polecany artykuł: