Z cyklicznego raportu „Indeks cen detalicznych w sklepach”, autorstwa UCE RESEARCH i Wyższych Szkół Bankowych, wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ceny poszły w górę o 20,8 proc. Autorzy raportu przeanalizowali w lutym ofertę ponad 37 tys. sklepów detalicznych oraz ceny 100 najczęściej kupowanych przez konsumentów produktów i porównali je z cenami sprzed roku. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.
- Ponowny wzrost dynamiki cen, po nieznacznych spadkach, był przewidywalny, z uwagi na podwyżkę płacy minimalnej o blisko 12 proc. w styczniu 2023 r. Ponadto, jak pokazują dane GUS-u, przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw poszło w górę o 13,5 proc. rok do roku. Dla niektórych firm handlowych było to istotną przyczyną podniesienia cen - tłumaczy dr Justyna Rybacka z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. - Nie bez znaczenia są też wysokie opłaty za prąd i gaz. W tym roku przestała obowiązywać tarcza antyinflacyjna, co oznacza powrót do wyższych stawek VAT na gaz, paliwa i energię elektryczną.
Polecany artykuł:
Niestety, wszystko wskazuje na to, że przed Wielkanocą nie można spodziewać się wyhamowania dynamiki wzrostu cen w sklepach i musimy przygotować się na drogie święta.
- Przed Wielkanocą będą drożały artykuły niezbędne do przygotowania świątecznych potraw i ciast. Wśród nich należy wymienić szczególnie mięso, mąkę, olej, owoce i warzywa - prognozuje dr Rybacka. - Nie możemy oczekiwać, że ceny, które sukcesywnie rosły na przestrzeni kilkunastu miesięcy, nagle spadną, zwłaszcza że wiele czynników temu nie sprzyja.
Analiza cen detalicznych w sklepach wykazała, że na 17 badanych kategorii podrożała każda z nich. Najbardziej podrożał nabiał – 30,9 proc. rdr. W pierwszej piątce znalazły się też pieczywo (29,8 proc.), chemia gospodarcza (28 proc.), karma dla zwierząt (27,3 proc.) i wędliny (25 proc.). Z kolei wśród kategorii, które najmniej podrożały, są m.in. środki higieny osobistej (10,3 proc.) słodycze i desery (12,5 proc.) oraz ryby (17,6 proc.).
Wzrost cen w lutym 2023 (rok do roku)
Nabiał – 30,9% rdr
- jaja – 51,8% rdr
- jogurt – 35,8% rdr
- mleko – 29,3% rdr
Pieczywo – 29,8% rdr
Chemia gospodarcza – 28% rdr
- ręczniki papierowe – 51,5% rdr
- papier toaletowy – 48,4% rdr
- kapsułki do prania – 43,3% rdr
- proszek do prania – 33,7% rdr
- płyn do płukania – 30,6% rdr
Karma dla zwierząt – 27,3% rdr
- pokarm dla psów – 38,5% rdr
- pokarm dla kotów – 29,6% rdr
Wędliny – 25% rdr
- szynka pakowana – 32,9% rdr
- kiełbasa tradycyjna – 25,1% rdr
- kabanosy pakowane – 23,1% rdr
- parówki – 19,1% rdr
Artykuły dla dzieci – 23,3% rdr
Warzywa – 22,5% rdr
- cebula – 55,4% rdr
- marchew – 47,3% rdr
Produkty sypkie – 21,9% rdr
- cukier – 33,9% rdr
Mięso – 20,3% rdr
- wieprzowina – 30,9% rdr
- konserwy mięsne – 19,3% rdr
- drób – 17,4% rdr
Produkty tłuszczowe – 20% rdr
- olej – 17,2% rdr
- masło – 2,5% rdr
Owoce – 17,7% rdr
- banany – 32,2% rdr
Ryby – 17,6% rdr
Słodycze i desery – 12,5% rdr
Środki higieny osobistej –10,3% rdr
Dr Robert Orpych z Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie uważa, że wciąż jesteśmy przed szczytem drożyzny, po przekroczeniu którego dynamika wzrostu cen będzie sukcesywnie spadała w ujęciu rok do roku.