W raporcie ILF Consulting Engineers podano, że najbardziej zatłoczonym pod względem transportu miastem w Polsce jest Łódź. "Kierowcy w tym mieście mogli spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 42 proc." - zwrócono uwagę. "Za Łodzią uplasowały się kolejno: Kraków (36 proc.), Wrocław (35 proc.), Poznań (31 proc.) i Warszawa (31 proc.)" - dodano.
Jak podano, w ub. roku we wszystkich polskich miastach ujętych w raporcie odnotowano spadki poziomu zatłoczenia. "Pomimo tego zjawiska władze nadal powinny dążyć do zmniejszenia udziału komunikacji indywidualnej na korzyść zbiorowej" - wskazano.
Zdaniem ekspertów problemem pozostaje dobór inwestycji w transport zbiorowy, który odpowiadałby potrzebom miast.
Autorzy opracowania wskazali, że zależy on od kilku czynników, takich jak powierzchnia miasta, liczba mieszkańców, liczba pasażerów korzystających z usług komunikacji zbiorowej czy uwarunkowania terenowe. Ważne są również możliwości finansowe budżetu miasta - dodano.
Zespół analityczny na przykładzie Krakowa przeprowadził "Studium wykonalności budowy bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie", w ramach którego przeanalizował ponad 30 wariantów tras oraz 21 wariantów inwestycyjnych możliwości przeprowadzenia metra oraz szybkiego tramwaju. "Po dokładnej analizie wybrano wariant premetra szybkiego tramwaju" - napisano.
Kierownik projektu w ILF Consulting Engineers Polska Michał Bogucki cytowany w raporcie wskazał, że wariant ten "spełniał wszystkie najważniejsze założenia (np. szybsze i bezkolizyjne pokonywanie newralgicznych odcinków), a jednocześnie jest efektywniejszy kosztowo i możliwy do sfinansowania w ramach założeń planu finansowego miasta".
W raporcie stwierdzono, że w przypadku inwestycji w transport naziemny istnieje możliwość wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie środków transportu. "Rozwiązaniami ograniczającymi zużycie energii w pojazdach mogą być m.in. ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na ścianach i, jeżeli to możliwe, również na obudowach aparatury dachowej" - napisano.
"Rozwiązaniem mogłyby być również szyby boczne z wbudowanymi ogniwami fotowoltaicznymi, które jednocześnie nie ograniczałyby przejrzystości" dodano. Zauważono, że tego rodzaju środki stosowane są np. w wiatach przystankowych w celu zasilania ich oświetlenia. Zasugerowano również, że transport powinien być wyposażony w nowoczesne systemy sterowania pojazdami zapewniające optymalne zużycie energii.