W lipcu 2023 r. codzienne zakupy Polaków były droższe średnio o 15,5 proc. niż rok wcześniej – wynika z najnowszego raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, przygotowanego przez UCE RESEARCH i Uniwersytet WSB Merito. Tym samym kolejny miesiąc z rzędu dynamika podwyżek utrzymuje trend spadkowy: czerwcowy wzrost cen rdr. wyniósł 18,1 proc., a majowy - 19,9 proc..
- Pozytywne zmiany dostrzegamy nie tylko w naszym kraju, ale na całym świecie - komentuje dr Hubert Gąsiński z Uczelni WSB Merito Warszawa. - Wygaszone zostały negatywne skutki powodujące wzrost cen, w tym konsekwencje pandemii. Europa oswoiła się z wojną w Ukrainie. Ponadto ustabilizowały się nastroje społeczno-gospodarcze konsumentów i producentów, w związku z uniezależnieniem się od dostaw energii z Rosji.
Po raz kolejny też nie wszystkie obserwowane kategorie zdrożały. Artykuły tłuszczowe zanotowały w lipcu średni spadek na poziomie aż 20,4 proc. rdr. W czerwcu wyniósł on 8,1 proc., a miesiąc wcześniej – 3,9 proc. Autorzy badania przypominają, że jeszcze nie tak dawno temu tłuszcze były kategorią, która najbardziej obciążała budżet zakupowy Polaków, a olej i masło biły rekordy za rekordami.
Niestety, reszta analizowanych grup towarów poszła w lipcu w górę. Po raz kolejny najbardziej zdrożały warzywa, za które trzeba zapłacić o 32,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wzrost cen w sklepach w okresie od lipca 2022 r. do lipca 2023 r.:
- Warzywa – 32,4%
- Chemia gospodarcza – 24,6%
- Dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy) – 22,4%
- Artykuły dla dzieci – 21,8%
- Pieczywo – 20,4%
- Karmy dla zwierząt – 16,6%
- Słodycze i desery – 15,7%
- Używki – 14,7%
- Produkty sypkie – 14,6%
- Owoce – 12,9%
- Napoje bezalkoholowe – 12,1%
- Środki higieny osobistej – 11,4%
- Nabiał – 11,3%
- Ryby – 10,8%
- Mięso – 6,5%
- Produkty tłuszczowe – -20,4%
- Produkty nie tanieją, tylko nadal drożeją, ale w wolniejszym tempie – zwracają uwagę analitycy z UCE RESEARCH.
Raport powstał na podstawie analizy blisko 70 tys. cen detalicznych z ponad 31 tys. sklepów. W badaniu porównano ceny ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku z lipca 2023 roku i analogicznego okresu 2022 roku.