Drzemki w kokpicie to norma. Tak piloci radzą sobie z przemęczeniem
European Cockpit Association (ECA) przeprowadziło w lipcu badanie, które miało sprawdzić, czy pilotom samolotów pasażerskich zdarzają się drzemki. Wyniki raportu "A fatigue survey of European Pilots" są już znane i nie zachęcają do podniebnych podróży.Aż 3 na 4 pilotów doświadczyło co najmniej jednego mikrosnu, czyli niezamierzonego napadu snu, za sterami samolotu w ciągu ostatnich 4 tygodni. Jedna czwarta badanych przyznała się do 5 lub więcej mikrodrzemek. Co więcej, 72,9 proc. pilotów zgłosiło niewystarczający odpoczynek, który pozwoliłby im zregenerować się po zmęczeniu między obowiązkami.
- Raport ujawnia niepokojący trend przedłużania obowiązków lotniczych, przy czym prawie jeden na pięciu pilotów korzystał z uprawnień dowódcy (Commander's Discretion - CD), aby przedłużyć obowiązki lotnicze dwa lub więcej razy w ciągu ostatnich czterech tygodni. Co więcej, ponad 60% pilotów wyraziło w różnym stopniu zaniepokojenie potencjalnymi negatywnymi konsekwencjami w przypadku odmowy przedłużenia dyżuru w ramach CD – podaje ECA.
W badaniu wzięło udział 6900 pilotów z 31 krajów.
Polecany artykuł:
European Cockpit Association podkreśla, że przewoźnicy powinni lepiej raportować stan zmęczenia pilotów. Zdaniem stowarzyszenia, aktualne przepisy najwyraźniej nie zdają egzaminu, skoro taki odsetek badanych zmaga się podwyższoną sennością. Teoretycznie linie lotnicze mają obowiązek wdrożenia systemu raportowania zmęczenia, jednak, jak wynika z raportu CEA, zarządzanie ryzykiem zmęczenia nie jest odpowiednio wdrażane.
- Tylko 10,8% pilotów odpowiedziało, że raporty o zmęczeniu doprowadziły ich linię lotniczą do wprowadzenia zmian operacyjnych w celu poprawy bezpieczeństwa, tylko 13,2% wybrało odpowiedź "firma dobrze komunikuje się z załogą w sprawie raportów o zmęczeniu", a zaledwie 12% stwierdziło, że ufa systemowi raportowania swojej linii lotniczej – czytamy w raporcie.
Piloci, których linii są najbardziej zmęczeni?
- Tendencją, która wyróżnia się w danych ankietowych, jest to, że linie lotnicze zarejestrowane na Malcie, w Hiszpanii, Irlandii i Wielkiej Brytanii konsekwentnie uzyskują niższe wyniki w zakresie zarządzania zmęczeniem, raportowania, odpoczynku lub korzystania z dyskrecji dowódcy i obawy przed odmową – podaje CEA.