Parkingi kubaturowe

Co z budową parkingów kubaturowych? UMŁ: prace ziemne są zaawansowane

2025-01-24 13:47

Czy łodzianie doczekają się parkingów wielopoziomowych w centrum miasta? Urząd Miasta Łodzi informuje, że prace zostały wznowione, ale nie w czterech, lecz w trzech lokalizacjach.

Co z budową parkingów wielopoziomowych w Łodzi? 

Termin zakończenia budowy parkingów wielopoziomowych w Łodzi przesuwa się w czasie. Zgodnie z umową parkingi kubaturowe mają powstać w czterech lokalizacjach - przy al. Kościuszki 42, ul. Tuwima 12, ul. Wschodniej 62/64 oraz ul. Wschodniej 67. Umowę na inwestycję podpisano w maju 2020 roku, a pierwsze prace rozpoczęły się w sierpniu 2022 roku, na działce przy al. Kościuszki 42.

– Parking będzie mieć 292 miejsca dla aut i chcielibyśmy, by został oddany do użytku już jesienią 2023 roku – informował wówczas dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Łodzi.

Pod koniec 2023 roku miasto poinformowało o rozpoczęciu budowy kolejnych dwóch parkingów przy ul. Wschodniej.

- Trwają prace na obu parkingach na ulicy Wschodniej, które są prowadzone z uwagi na niewielką odległość praktycznie równolegle. Ruszają prace przy ul. Tuwima 12. A przy ostatniej z nich na początku roku 2024. Zakończono już niezbędną rozbiórkę budynków na obu nieruchomościach na ul. Wschodniej i prowadzone są roboty ziemne (pisownia oryginalna) – informował w grudniu 2023 roku Urząd Miasta Łodzi. W nadesłanym komunikacie poinformowano, że pierwsze miejsca parkingowe będą dostępne już 2025 roku, a łącznie ma być ich prawie 900.

Niespodziewanie w lutym 2024 roku inwestycja stanęła pod znakiem zapytania. Powodem był wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, cofający pozwolenie na budowę, ale dotyczący tylko jednej lokalizacji, przy ulicy Kościuszki 42. Prace zostały jednak wstrzymane we wszystkich lokalizacjach.

- Parking przy ulicy Kościuszki 42 jest lokalizacją kluczową z czterech lokalizacji, będących przedmiotem umowy i ewentualny brak tej realizacji, powoduje brak rentowności inwestycji jako całości – mówił nam wówczas Tomasz Banaś, przedstawiciel inwestora.

Łódź Radio ESKA Google News
Autor:

UMŁ: prace ziemne są zaawansowane

Po wielu miesiącach przestoju prace zostały wznowione, ale nie są prowadzone pod wszystkimi adresami.

- 600 miejsc parkingowych dla łodzian! Łódź rozwija infrastrukturę miejską, stawiając na nowoczesne rozwiązania parkingowe. W trzech lokalizacjach w centrum miasta powstają wielopoziomowe parkingi rotacyjne, które pomieszczą łącznie ponad 600 aut. Na placach budowy pracuje ciężki sprzęt – te żurawie nie odleciały na zimę – ogłosił w czwartek, 23 stycznia Urząd Miasta Łodzi.

W dalszej części komunikatu czytamy: „Przy ul. Wschodniej 62/64 oraz 67 prace ziemne są już zaawansowane. Obejmują m.in. palowanie i montaż instalacji podposadzkowych. Zakończono montaż kanalizacji deszczowej i sanitarnej, pełną parą pracują dwa duże żurawie wieżowe. W lutym rozpocznie się betonowanie płyt dennych, po czym nastąpi wykonanie żelbetowych ścian. W ciągu trzech miesięcy budynki zaczną piąć się w górę.”

Miasto zaznacza, że inwestycja przy ul. Tuwima jest na wstępnym etapie. Na działce ma właśnie trwać palowanie pod budynek oraz mają być wykonywane przyłącza wody i kanalizacji. O postępach w czwartej lokalizacji nie poinformowano. UMŁ informował jednak wcześniej, że inwestor ma wznowić prace po otrzymaniu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę. Magistrat przekazuje, że pierwsi kierowcy będą mogli zaparkować na parkingach w 2026 roku.

Przypomnijmy, że parkingi wielopoziomowe budowane są w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, co oznacza, że prywatny partner miasta, działając w charakterze inwestora, projektuje, buduje i odpowiada za eksploatację przez cały okres trwania umowy. W tym przypadku jest to 29 lat. Partnerem miasta jest firma IMMO PARK Łódź (wcześniej Mota-Engil). Umowa zakłada, że miasto Łódź pozostaje właścicielem nieruchomości oraz w efekcie, po zakończeniu jej trwania, powstałych budynków.

Wojna o miejsca parkingowe w stolicy. Ustawka kandydatów na pl. Konstytucji! Lewica kontra Trzecia Droga