Budowa Sądu Rejonowego w Łodzi. Prace trwają już 5 miesięcy
Nowa siedziba Sądu Rejonowego będzie największym i najnowocześniejszym budynkiem sądowym w Polsce. Obiekt będzie miał 8 kondygnacji naziemnych i jedną podziemną. Forma obiektu jest prostą bryłą w kształcie prostokąta.
Zaprojektowany obiekt dzieli się na 3 odrębne części.
- Budynek A – będzie to przestrzeń o przeznaczeniu administracyjnym;
- Budynek B – przestrzeń będzie służyła jako podziemne archiwum zakładowe;
- Budynek C – będzie to pomieszczenie do składowania odpadów stałych. Roboty budowlane na placu Hallera 1F w Łodzi idą zgodnie z harmonogramem.
Generalny wykonawca - konsorcjum firm Balzola Polska, Lantania SA oraz EBS BUD przejęło protokolarnie teren budowy 6 września 2024 roku. Od tego czasu zrealizowano szereg prac związanych z przygotowaniem terenu budowy.
"Zasadnicze roboty rozpoczęły się w październiku od realizacji prac związanych z wykonaniem zabezpieczenia wykopu. Te prace pozwoliły na wykonanie robót ziemnych. Mamy wykonane w tej chwili około 90% robót ziemnych i posuwamy się dalej, czyli wykonujemy płytę fundamentową, elementy pionowe podziemia, elementy poziome podziemia, czyli stropy nad garażem i częściami podziemnymi oraz elementy pionowe parteru. Zakończenie konstrukcji podziemia budynku można podzielić na dwa etapy. Pierwszy etap, czyli realizację płyty fundamentowej, planujemy wykonać do końca marca tego roku (2025). Drugi etap, to jest zamknięcie kondygnacji podziemnej stropem, zakończy się z przesunięciem maksymalnie dwóch tygodni. Planujemy, że będzie to połowa kwietnia" - wyjaśnia Przemysław Pokora, odpowiedzialny za nadzór budowy.
"Niezależnie od realizacji konstrukcji podziemia, w tej chwili już wykonywane są elementy nadziemia, z początkiem marca przyjeżdżają do nas pierwsze elementy prefabrykowane. Będą to płyty stropowe oraz biegi prefabrykowane schodów" - dodaje.
Budowa Sądu Rejonowego w Łodzi. Czy będą utrudnienia dla mieszkańców?
Jak podkreśla wykonawca, w związku z prowadzeniem budowy tak dużego obiektu jednym ze znaczących wyzwań jest logistyka, zapewnienie płynności dostaw, dojazdu na budowę i przede wszystkim zorganizowania odpowiednio dużego placu składowego.
"Drugim wyzwaniem, które to nie jest już może wyzwaniem czysto inżynieryjnym, ale bardziej psychospołecznym, jest stworzenie dobrego zespołu, który pozwoli nam zrealizować ten cel w danych założeniach finansowo-budżetowych jak i terminowych. Na tę chwilę prace idą zgodnie z założeniami harmonogramowymi, za co bardzo dziękuję moim koleżankom i kolegom" – podkreśla Przemysław Pokora.
Wkrótce rozpoczną się kolejne prace, tym razem związane z wykonaniem płyty fundamentowej, gdzie będzie wzmożony ruch samochodów ciężkich. Nie oznacza to jednak problemów dla mieszkańców.
"Wykonaliśmy dwa zjazdy docelowe, które nie utrudniały ruchu dla mieszkańców okolicy jak i całej Łodzi. Nie planujemy zamykania ulicy lub wprowadzania organizacji ruchu, która mogłaby spowodować utrudnienia dla mieszkańców" - deklaruje Przemysław Pokora.
Na wykonanie wszystkich prac wykonawca ma 3,5 roku. Oznacza to, że budynek powinien zostać oddany do użytku w 2028 roku.