Retkinia nie zniknie z mapy
Zgodnie z porozumieniem zawartym między CPK a PKP PLK, funkcjonujący dziś przystanek Łódź Retkinia pozostanie czynny w trakcie budowy Kolei Dużych Prędkości. To odpowiedź na postulaty mieszkańców, którzy obawiali się jego czasowego wyłączenia z eksploatacji. Projekt zakłada również przebudowę odcinka linii od Retkini do stacji Łódź Lublinek.
– Uprościmy układ torowy i zminimalizujemy wpływ budowy KDP na przystanek PKP Łódź Retkinia. Mieszkańcy będą mogli z niego korzystać podczas budowy linii kolejowej – przekazała rzeczniczka CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska.
Układ torowy dostosowany do przyszłości
Jak tłumaczy prezes CPK Filip Czernicki, projektowana zmiana to efekt dialogu społecznego i dążenia do optymalizacji przebiegu linii KDP. Oprócz mniejszych kosztów budowy, rozwiązania te mają też przynieść korzyści inwestycyjne – zarówno dla CPK, jak i spółki PKP PLK.
Nowy projekt przewiduje przesunięcie torów linii nr 85 z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Dzięki temu uda się uniknąć kolizji z istniejącą podstacją trakcyjną, a długość planowanej estakady nad drogą ekspresową S14 ulegnie znacznemu skróceniu.
Nowy przystanek Smulsko?
Kolejną ważną zmianą będzie przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa w okolice stacji Łódź Lublinek. Pozwoli to na pozostawienie rezerwy terenowej pod budowę nowego przystanku kolejowego – Łódź Smulsko.
– To rozwiązanie otwiera nowe możliwości dla przyszłej rozbudowy sieci przystanków w mieście i lepszej dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców tej części Łodzi – wskazują przedstawiciele spółki.
Przetarg i harmonogram
Przetarg ogłoszony przez CPK obejmuje nie tylko wykonanie projektu, ale też uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych i zgód umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych. Termin składania ofert mija 9 czerwca, a zwycięzca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania. Ocenie podlegać będzie m.in. cena i doświadczenie zespołu projektowego.
CPK zapewnia jednocześnie, że zmiany w dokumentacji nie wpłyną na harmonogram dalszych etapów linii KDP. Trasy z Łodzi do Wrocławia oraz z Sieradza do Poznania mają zostać oddane do użytku do końca 2035 roku.
Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP