Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. CPK podpisał umowę na drugi etap prac

i

Autor: cpk.pl

Kolej

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. CPK podpisał umowę na drugi etap prac

2023-12-08 9:11

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z Budimeksem umowę w związku z robotami budowlanymi dla tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To drugi z trzech kontraktów związany z budową tego tunelu.

Rusza budowa drugiego tunelu w Łodzi

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi dla Kolei Dużych Prędkości została podzielona na trzy etapy. W ramach pierwszego od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP.

Spółka CPK podkreśliła, że ponad 4-kilometrowy tunel w Łodzi to kluczowy elementem "igreka", czyli trasy, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Spółka planuje zakończenie budowy tunelu jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.

- Dzisiaj spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł - podała spółka w informacji prasowej. Jak dodano, trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK.

Horała podkreślił, że czwartkowa umowa dotycząca tunelu, "to historyczna chwila dla Łodzi".

Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.

CPK wskazała, że do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy.

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie tego miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Prace na ul. Wojska Polskiego. Czy remont skończy się przed upływem terminu?

PKP otwiera nowy tunel pod torami w Legionowie