Kiedy otwarcie S14?
Ostatni odcinek drogi ekspresowej S14 ma zostać otwarty 19 lipca. Otwarcie odcinka od węzła Aleksandrów Łódzki do Emilii domknie ring tras wysokich prędkości wokół aglomeracji łódzkiej. Tym samym Łódź stanie się pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem autostradowym.
To jednak nie koniec inwestycji związanych z drogą ekspresową S14. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na budowę łącznika od węzła Aleksandrów Łódzki do ul. Szczecińskiej w Łodzi oraz na opracowanie wstępnej dokumentacji dot. rozbudowy węzła Emilia, czyli docelowego połączenia autostrady A2, drogi ekspresowej S14 i drogi krajowej 91.
Budowa łącznika do ulicy Szczecińskiej w Łodzi
GDDKiA planuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi (w ciągu DK72) o długości 1,1 km, który połączy węzeł Aleksandrów Łódzki z ul. Szczecińską w Łodzi. Dzięki łącznikowi mieszkańcy zachodniej części Łodzi (w tym m.in. Teofilowa) zyskają wygodny dojazd do trasy S14. Prace budowlane mają potrwać 11 miesięcy od chwili podpisania umowy (bez uwzględnienia okresów zimowych).
Rozbudowa węzła Emilia
W ramach cięcia kosztów zrezygnowano z budowy bezkolizyjnego węzła, łączącego autostradę A2, drogę ekspresową S14 oraz drogę krajową nr 91, a zamiast niego w okolicach Emilii powstało rondo. Będzie to jednak rozwiązanie tymczasowe i docelowo węzeł Emilia ma zostać rozbudowany, zapewniając bezkolizyjne powiązanie autostrady A2 z drogą S14. Nowe rozwiązanie usprawni m.in. połączenie autostrady A2 z drogą ekspresową S8.
Rozbudowa węzła Emilia wymagała będzie budowy blisko kilometrowego, dwujezdniowego odcinka drogi S14 do DK91 oraz bezpośrednich łącznic do autostrady A2. Inwestycja ma być zrealizowana w systemie „projektuj i buduj”.
Niestandardowe rozwiązanie przed rondem w Emilii
Zanim zostanie rozbudowany węzeł Emilia, kierowcy będą musieli korzystać ze zwykłego ronda. Aby zapewnić uczestnikom ruchu maksimum bezpieczeństwa w tym newralgicznym punkcie, GDDKiA zdecydowała się na niestandardowe rozwiązanie. Ze względu na ostry zakręt na dojeździe do ronda z drogi ekspresowej S14, kierowcy będą zmuszeni do ograniczenia prędkości - tuż przed rondem wyłączony z ruchu zostanie jeden pas ruchu, a samochody zostaną skierowane na jeden pas.
- Wprowadzając podobne rozwiązania bazowaliśmy na własnych doświadczeniach właśnie z drogi ekspresowej S14, z czasów kiedy kończyła się ona na wysokości obecnego węzła Lublinek – informuje Maciej Zalewski z GDDKiA w Łodzi. - Należy przypomnieć, że w tym miejscu był zakręt pod kątem prostym o promieniu typowym dla łącznic stosowanych na węzłach. Droga miała tam dwie wygodne jezdnie po dwa pasy ruchu. Mimo ustawionego ograniczenia do 70 km/h, dochodziło w tym miejscu do tylu zdarzeń, że zyskało ono błyskawicznie miano „zakrętu blacharzy”.
MOP-y na S14
GDDKiA w Łodzi ogłosiła też przetarg na budowę Miejsc Obsługi Podróżnych w ciągu drogi ekspresowej S14. Jedyne MOP-y na S14 (MOP Bałuty Zachód i MOP Bałuty Wschód) powstaną pomiędzy węzłami Aleksandrów Łódzki i Zgierz Zachód (w pobliżu ul. Wroniej w Łodzi). Termin składania ofert mija 2 października 2023 r.