Będzie limit prędkości na autostradach w Niemczech? Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce zmian w przepisach

2023-06-14 15:48

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce wprowadzenia ograniczenia prędkości do 130 km/h na autostradach w Niemczech. Zdaniem ETSC limit prędkości nie tylko ograniczy emisję spalin, ale także pozwoli zaoszczędzić blisko miliard euro rocznie.

Będzie limit prędkości na autostradach w Niemczech?

i

Autor: Pixabay.com

Po raz kolejny wraca temat wprowadzenia ograniczenia prędkości na niemieckich autostradach. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce wprowadzić limit prędkości do 130 km/h. Zdaniem ETSC takie rozwiązanie pozwoli nie tylko ograniczyć emisję spalin, ale także przyczyni się do ogromnych oszczędności. 

Organizacja powołuje się na badania dziennika "Ecological Economics", zgodnie z którymi limit prędkości na niemieckich autostradach przyczyni się do oszczędności wynoszących 950 mln euro.  

Skąd taka kwota? Zdaniem ekspertów to suma oszczędności wynikających nie tylko z mniejszego zużycia paliwa oraz wolniejszego zużywania się części samochodowych, ale także z mniejszych wydatków ponoszonych na usuwanie skutków wypadków, w tym leczenie poszkodowanych. W wyliczeniu uwzględniono także koszty związane z dostosowywaniem infrastruktury drogowej do poruszania się z bardzo wysokimi prędkościami, m.in. montaż ekranów akustycznych. Co więcej, na sumę oszczędności składa się także czas stracony przez kierowców w korkach. Zdaniem analityków, nadmierna prędkość na niemieckich autostradach aż w 20 proc. przyczynia się do zatorów drogowych.

- W świetle niemieckich przepisów dotyczących zmian klimatycznych, które zmuszają rząd do redukcji emisji, ograniczenie prędkości należy uznać za politykę korzystną dla obu stron: cele środowiskowe mogą być zrównane z zyskami ekonomicznymi, wspieranymi przez społeczeństwo  - argumentuje Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu na swojej stronie internetowej. 

ETSC porusza także kwestie bezpieczeństwa na niemieckich drogach.

- Ryzyko śmierci na niemieckiej autostradzie jest około dwukrotnie wyższe niż na brytyjskiej czy duńskiej - pisze organizacja.

Największe niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC jest przeciwne wprowadzeniu ograniczenia prędkości, z kolei drugie co do wielkości - ACE, aktywnie wspiera wprowadzenie limitu do 130 km/h.

Niemcy przerwali remont skrzyżowania