Komora na Retkini gotowa. W 2026 r. ma rozpocząć się drążenie tunelu dla KDP

2025-07-16 17:28

Zakończyły się prace przy budowie komory startowej na Retkini w Łodzi, skąd rozpocznie się drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Ma ono ruszyć pod koniec przyszłego roku. Tunel będący kluczowym elementem nowej trasy z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania ma być gotowy w 2029 r.

Komora na Retkini gotowa. W 2026 r. ma rozpocząć się drążenie tunelu dla KDP

i

Autor: Centralny Port Komunikacyjny Facebook/ Materiały prasowe

O zakończeniu budowy komory, w której w przyszłym roku zostanie zainstalowana maszyna drążąca – tarcza TBM, poinformowali podczas środowej wizyty na terenie inwestycji pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek oraz członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Piotr Rachwalski.

o pierwszy element budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Z tego miejsca w przyszłym roku ruszy drążenie tunelu, który będzie miał 4,6 km długości, 14 metrów średnicy i będzie przebiegał od 25 do 35 m pod poziomem gruntu. Tym tunelem pociągi pojadą z prędkością 160 km/h. To kluczowy element pierwszej linii KDP, czyli połączenia Warszawa-Łódź i dalej do Wrocławia i Poznania 

– powiedział Lasek.

Budowa odcinka linii kolejowej nr 85 Warszawa- Łódź na terenie Łodzi to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na 2032 rok. Z kolei cała 480-kilometrowa linia „Y” z Warszawy przez lotnisko CPK oraz Łódź do Poznania i Wrocławia, ma zostać oddana do użytku w 2035 roku.

Jak podkreślił Lasek, realizowana przez CPK inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia do 100 minut.

KDP pod Łodzią: Technologiczny majstersztyk i wyzwania inżynieryjne

Tunel w Łodzi dla szybkich pociągów dalekobieżnych połączy znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie komory na Retkini linię kolejową nr 14 z dworcem Łódź Fabryczna. Dzięki inwestycji udrożniony zostanie ruch kolejowy w Łodzi przez tę stację i dalej za zachód w kierunku Wrocławia oraz Poznania. Tym samym uzupełnione zostaną brakujące, ważne elementy w polskiej sieci kolejowej.

Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM. Jego drążenie ma ruszyć w czwartym kwartale 2026 r. Wykonawcą wartej 2,2 mld zł inwestycji będzie konsorcjum budowlane PORR.

Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu średnicowego, który buduje PLK SA, będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.

Realizowana przez PLK SA inwestycja przebiega z problemami, szczególnie związanymi ze stanem technicznym znajdujących się na trasie kamienic i obawą o ich zawalenie się. Lasek zapewnił, że tunel dla KDP będzie budowany z największą starannością.

- Wiem, że jesteśmy w mieście, które już ma pewne doświadczenia, nie zawsze najlepsze, z budową tunelu choćby średnicowego. Jestem przekonany, że z głównym wykonawcą - firmą PORR, jesteśmy w stanie zapewnić najlepsze standardy bezpieczeństwa i komunikacji również z mieszkańcami, tak żeby ta budowa była jak najmniej dla nich uciążliwa. Jednak wtedy, gdy skończymy, to de facto Łódź stanie się nie tylko geograficznym, ale również komunikacyjnym centrum Polski – zadeklarował.

Rachwalski poinformował, że budowa komory startowa na Retkini kosztowała 79 mln zł, została wykonana przez firmę Budimex i oddana w terminie. Składa się ona z dwóch poziomów i ma 180 m długości i od 18 do ponad 23 m głębokości.

- Tutaj zacznie praca tarczy drążącej w kierunku centrum, czyli do Łodzi Fabrycznej. To tędy będzie wyjeżdżał tzw. urobek z tego tunelu. Komora ma 84 tys. m sześc. kubatury, co odpowiada 32 basenom olimpijskim – dodał.

Zapewnił, że w celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu oraz zabezpieczenia strukturalne mające na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Wskazał również, że tunel CPK będzie drążony dużo głębiej niż w przypadku tunelu średnicowego.

- To jest podstawowa różnica. Schodzimy w dół nawet na ponad 30 metrów. W przypadku tunelu PLK to średnio 9-14 metrów. Wyciągnęliśmy też wnioski i analizujemy bardziej szczegółowo zabezpieczenia techniczne, które będą stosowane na trasie – przekonywał Rachwalski.

W związku z zapewnieniem bezpieczeństwa mieszkańców, obecnie trwają prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w stanie istniejącym.

Tunel dla KDP ma zostać oddany do użytku w 2029 roku i ma być wykorzystywany jeszcze przed ukończeniem budowy całej linii kolejowej nr 85 z Warszawy do Wrocławia i Poznania.

- Będziemy starali się tak etapować budowę »Y«, a zwłaszcza tej części do Wrocławia, żeby w miarę szybko uzyskać efekt przyspieszenia. Po powstaniu nowego śladu linii kolejowej między Sieradzem a Wrocławiem, jeszcze zanim oddamy całą trasę w 2035 r., czas przejazdu z Wrocławia do Warszawy skróci się o godzinę – tłumaczył Lasek.

ESKA - WYWIAD Viki Gabor.