Budowa tunelu w Łodzi

i

Autor: Jakub Mazurkiewicz Start maszyny TBM Katarzyna

Budowa tunelu pod Łodzią

Jak przebiega drążenie tunelu pod Łodzią? PKP udostępniło interaktywną mapę

2024-10-04 14:59

PKP Polskie Linie Kolejowe udostępniły interaktywną mapę, na której można na bieżąco obserwować trasę maszyny TBM Katarzyna, drążącej tunel kolejowy pod centrum Łodzi. „Dzięki mapie, osoby zamieszkujące budynki na trasie tunelu będą mogły lepiej przygotować się do wymaganej względami bezpieczeństwa relokacji” – informuje PKP.

Jak przebiega drążenie tunelu pod Łodzią? Gdzie aktualnie znajduje się tarcza TBM Katarzyna? Można to już sprawdzić na interaktywnej mapie, udostępnionej przez PKP PLK. Mapa pokazuje dokładny przebieg budowanego pod miastem tunelu, dzięki czemu można dokładnie sprawdzić, pod którymi budynkami drążony jest tunel. Co najistotniejsze jednak, na mapie można na bieżąco obserwować aktualne położenie tarczy TBM Katarzyna.

- Mapa będzie regularnie aktualizowana, aby mieszkańcy mogli na bieżąco śledzić postępy prac – zapowiadają przedstawiciele PKP PLK. - Dzięki temu osoby zamieszkujące budynki na trasie tunelu będą mogły lepiej przygotować się do wymaganej względami bezpieczeństwa relokacji.

Lokatorzy budynków znajdujących się nad maszyną drążącą tunel, w czasie prowadzonych prac nie mogą przebywać w swoich kamienicach. Do czasu przejścia tarczy „Katarzyna” oraz pozytywnego zaopiniowania stanu budynku mają zagwarantowane lokale zastępcze. PKP przypomina, że 10 dni przed planowaną zmianą miejsca zamieszkania mieszkańcy otrzymają wiadomości SMS ze szczegółowymi informacjami.

Obecnie „Katarzyna” znajduje się w rejonie al. 1 Maja 21 i 23. Budowa tunelu została czasowo wstrzymana po zawaleniu się części kamienicy przy al. 1 Maja 23. Nieplanowany przestój tarczy TBM trwa już od 7 września. Wiadomo już, że dojdzie do opóźnienia na budowie tunelu średnicowego i zmian w harmonogramie prac.

- Czekamy na decyzję nadzoru budowlanego, która da zielone światło dla kontynuacji drążenia tunelu – poinformował Rafał Wilgusiak z PKP PLK. - Terminy zakończenia poszczególnych etapów będą zależały od tego, jakie będzie tempo drążenia tunelu przez TBM.

Na najbliższej trasie tunelu znajduje się m.in. kamienica przy ul. 1 Maja 16, którą czeka rozbiórka. Prace wyburzeniowe rozpoczną się po uzyskaniu pozwoleń i zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W najbliższym czasie tunel będzie drążony także pod Szkołą Podstawową nr 36. Na czas przejścia maszyny pod budynkiem w szkole nie będą prowadzone lekcje - zajęcia zostaną zorganizowane w formie zdalnej albo w innych szkołach.

Po ustaleniu harmonogramu pracy tarczy „Katarzyna”, PKP ma zorganizować kolejne spotkania z mieszkańcami. Cały czas czynny jest natomiast punkt informacyjny w budynku dworca Łódź Fabryczna. Punkt otwarty jest w poniedziałki, środy i piątki od godz. 8:00 do 16:00 oraz we wtorki i czwartki od godz. 10:00 do 18:00.

Według najnowszego harmonogramu budowa tunelu średnicowego ma zakończyć się w czerwcu 2025 roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych pociągi mają jechać pod Łodzią od grudnia 2026 roku.

TE POCIĄGI BĘDĄ JEŹDZIĆ PRZEZ TUNEL ŚREDNCIOWY:

Doda i jej byli partnerzy. Tymi związkami żyły polskie media