Zakupy online. Użytkownicy skarżyli się na problemy z reklamacjami
Kupujący online, szczególnie za pośrednictwem platform handlowych jak Amazon, eBay czy AliExpress często mieli problemy związane z reklamacją lub zwrotem zakupionych przez internet. Wszystko ze względu na fakt, że kiedy sklep posiadał siedzibę poza Unią Europejską (a najczęściej zdarzało się, że platformy miały lokalizację w Chinach), ciężko było ustalić osobę odpowiedzialną za produkt. Podobnie jeśli osoba sprzedająca posługiwała się nickiem czy nie przekazywała dokładnych danych kontaktowych. To z pewnością wielu użytkowników odstraszało i z takich zakupów zwyczajnie rezygnowała.
Polecany artykuł:
Zakupy online. Komisja Europejska wprowadza zmiany w przepisach
Wszystko się jednak ma zmienić, ponieważ Parlament Europejski zatwierdził w czwartek 30 marca nowe, unijne przepisy o bezpieczeństwie produktów. Teraz kupujący będą mieli prawo zwrócić lub wymienić zakupione produkty, jeśli okaże się, że nie spełniają one unijnych norm bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, że gdy zobaczymy, że produkt jest wadliwy, będziemy mogli domagać się od platformy jego naprawy lub zwrotu pieniędzy.
Ponadto, platformy internetowe będą zobowiązane współpracować z organami nadzoru rynku i monitorować bezpieczeństwo produktów. Jeśli dany artykuł okaże się ryzykowny dla użytkowników, będą miały maksymalnie dwa dni robocze na wycofanie go ze sprzedaży. Do nich będzie należeć też poinformowane osób, które nabyły produkt i zaproponować wymianę, naprawę lub zwrot pieniędzy.
Zakupy online. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Zanim tekst zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowymi i wejdzie w życie, najpierw musi zatwierdzić go Rada. Rozporządzenie zacznie obowiązywać 18 miesięcy po jego wejściu w życie.