Poza stabilnością zatrudnienia i adekwatnym wynagrodzeniem, równie ważne dla pracowników jest zaspokajanie ich potrzeb natury psychologicznej. Polacy chcą być obdarzeni zaufaniem oraz doceniani za swoją pracę. Takie wnioski płyną z raportu Siła Doceniania 2024, przygotowanego przez HRM Institute. Tegoroczne badanie pokazuje, że dla 99 proc. pracowników bycie docenianym w pracy jest bardzo ważne (91 proc. badanych wybrało odpowiedź „zdecydowanie tak”).
- Chcemy być doceniani, nie wystarczy sama świadomość tego, że to, co robimy jest w porządku. Potrzebujemy, żeby ktoś zauważył nasz wkład i docenił włożony wysiłek. Nie ma przy tym znaczenia, czy jesteśmy na początku swojej zawodowej przygody, czy już uznanymi ekspertami. Docenianie jest ważne i kropka – komentują wyniku autorzy raportu.
"Premii nikt nie ujrzał na oczy"
Czy polscy pracodawcy doceniają swoich pracowników? Badanie pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia. 61 proc. ankietowanych ma poczucie doceniania w pracy, ale większość odpowiedziała „raczej tak”. Znacząco wzrósł odsetek osób, które udzieliły odpowiedzi negatywnych. 37 proc. badanych odpowiedziało „zdecydowanie nie” i „raczej nie”, a 2 proc. nie było w stanie udzielić odpowiedzi. W poprzednim badaniu odsetek wyniósł odpowiednio 26 i 19 proc. Potwierdzają to nasi rozmówcy.
- Niestety nie czuję się doceniany w pracy. Zarobki wszystkich wokół zmieniają się, a moje stoją w miejscu. Patrząc na rosnące ceny, jestem dwa razy biedniejszy niż byłem w 2023 roku. Za chwilę najniższa krajowa będzie wynosiła tyle, co moja pensja. O jakiej motywacji i byciu docenianym my tu mówimy? - powiedział nam Marcin, który pracuje w dużej korporacji.
- Firma nie przyznaje premii za dobrze wykonaną pracę, czy za pracę w weekendy. Nie wspominając już o jakichkolwiek premiach świątecznych, których w życiu nikt z nas nie ujrzał na oczy – dodaje Marta związana z branżą medialną.
Pokolenie Z najmniej doceniane w pracy
Najbardziej docenieni czują się ankietowani pracujący w handlu detalicznym (ponad 2/3 ma poczucie doceniania). Podobnie jest z pracownikami branży IT. Najmniej zadowoleni są przedstawiciele branży produkcyjnej (53%). Bardziej doceniani w pracy czują się mężczyźni, ale różnica wynosi tylko 3 punkty procentowe.
Ciekawie przedstawiają się także badania pod kątem grup wiekowych. Najwyższe poczucie doceniania (65% wskazań) deklarują osoby w wieku 30-39 lat. Najmniej doceniani czują się ankietowani w wieku 25-29 lat (nasi rozmówcy również są z tej grupy wiekowej). Jednak zdaniem twórców raportu może to mieć związek z tym, że są to pracownicy, którzy jeszcze nie mają mocno ugruntowanej pozycji zawodowej, a już nie są na początkowym etapie, kiedy pracodawca zwraca większą uwagę na każde nowe osiągnięcie.
- Warto przyjrzeć się tej grupie pracowników w organizacjach, bo może to być powód do zmiany pracodawcy. Również starsi pracownicy czują się mniej doceniani, co obserwujemy w wynikach badań od lat, ponieważ pracodawcy często wychodzą z założenia, że doświadczonych pracowników, którzy „już wszystko wiedzą”, nie trzeba chwalić, co jest dużym błędem – oceniają eksperci z HRM Institute.

Jak pracownicy chcą być doceniani?
Badanie pokazało także, że pracodawcy powinni popracować nad systemami doceniania pracowników. Tylko 24 proc. badanych przyznaje, że w ich firmach wdrożono oficjalny system doceniania.
Podziękowanie za pracę na forum zespołu lub firmy oraz rozmowa i podziękowanie od przełożonego są najczęściej praktykowanymi formami doceniania. Gratyfikacja finansowa jest formą doceniania u 38% ankietowanych. Pracownicy, co nie jest zaskoczeniem, najbardziej liczą na gratyfikację finansową, ale tuż za nią plasują się takie formy doceniania, jak podziękowanie czy zapytanie o potrzeby rozwojowe i dobranie adekwatnych możliwości rozwoju.
- W obszarze docenienia obserwujemy największy wellbeing gap (obszar niezaspokojonych potrzeb pracowników). To ważna informacja dla pracodawców – z jednej strony, docenienie jest dla pracowników ważnym źródłem radości w pracy, z drugiej, wyraźnie odczuwają niedosyt docenienia. Jeśli chcemy, by praca miała pozytywny wpływ na dobrostan pracowników i była dla nich źródłem radości, w pierwszej kolejności zadbajmy o to, by mieli poczucie docenienia -komentuje wyniki badania Joanna Kotzian z Well.hr.
Oto najlepsi pracodawcy w Europie