W myśl obowiązujących przepisów emeryci i renciści, którzy otrzymują zaniżone świadczenie mogą uzyskać wyrównanie za 3 lata poprzedzające miesiąc, w którym zgłoszono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub wydano decyzje z urzędu. Sytuacja taka ma miejsce jednak tylko w sytuacji, gdy świadczenie zaniżono w wyniku błędu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli nie można mówić o błędzie ZUS, podwyższone świadczenia wypłaca się od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub wydano decyzję z urzędu.
- Zainteresowani zgłaszający się do mojego biura poselskiego czują się pokrzywdzeni ww. zapisem - stwierdzając, że wypłata wyrównania jedynie za okres 3 lat jest w ich odczuciu niesprawiedliwa – argumentuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości Lidia Burzyńska w interpelacji skierowanej do ministerstwa rodziny i polityki społecznej. - Niektórzy z nich wskazują ponadto na dowolność interpretacyjną sądów, także w zakresie wypłaty świadczeń we właściwej wysokości w odniesieniu do wskazanego wyżej okresu wyrównawczego, który jak informują wnoszący w sporach sądowych nie zawsze jest dla nich korzystnie zaliczany.
Posłanka PiS na początku roku wystąpiła z pytaniem do ministra rodziny i polityki społecznej, czy planowane są zmiany ustawowe zmierzające do wyrównania świadczeń emerytalnych w takich przypadkach od dnia nabycia do nich uprawnień, a także, czy wskazany 3-letni okres rzeczywiście podlega jakimś wątpliwościom interpretacyjnym w sporach sądowych.
Odpowiedź udzielona przez wiceministra Stanisława Szweda jest jednoznaczna. Ministerstwo rodziny i polityki społecznej nie planuje zmieniać budzących wątpliwości przepisów.
- Żądanie przyznania podwyższonych świadczeń za okres dłuższy niż 3 lata wstecz nie znajduje podstaw ani w treści przepisów ustawy emerytalnej, ani w żadnych innych przepisach prawnych regulujących postępowanie w zakresie ubezpieczeń społecznych – napisał Stanisław Szwed, dodając, że zmiana przepisów ustawy emerytalnej poprzez wydłużenie okresu, za który organ rentowy może wypłacić wyrównanie świadczenia jest niezasadna.
Wiceminister zaznaczył też, że orzecznictwo sądowe w zakresie braku podstaw do żądania przyznania podwyższonych świadczeń za okres wcześniejszy niż 3 lata przed zgłoszeniem wniosku o świadczenia jest jednolite, a jedyne wątpliwościom interpretacyjne mogą dotyczyć rozumienia pojęcia błędu organu rentowego.
- Nie w każdej sprawie, w której organ rentowy ponownie ustalił prawo do świadczeń lub ich wysokości, mamy do czynienia z błędem organu rentowego, uzasadniającym wypłatę świadczeń za okres 3 lat poprzedzających zgłoszenie wniosku – podkreśla Stanisław Szwed.