Wchodzi w życie ważna zmiana dla przedsiębiorców. Chodzi o listy polecone

2025-03-14 7:33

Od nowego roku obowiązuje w Polsce system e-Doręczeń. Korespondencję w formie elektronicznej prowadzą obecnie urzędy i instytucje publiczne, ale od kwietnia do systemu będą musieli przystąpić także niektórzy przedsiębiorcy. Wyjaśniamy, kto będzie musiał dołączyć do nowego systemu.

Kiedy wypłata trzynastek? Poczta Polska podała daty. Niektórzy dostaną pieniądze jeszcze w marcu!

i

Autor: Poczta Polska, Materiały prasowe Kiedy wypłata trzynastek? Poczta Polska podała daty. Niektórzy dostaną pieniądze jeszcze w marcu!

Pismo z urzędu przez internet

Od początku stycznia zaczął obowiązywać system doręczeń elektronicznych, który ma zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Uruchomienie projektu było wielokrotnie przenoszone. Na początku roku do systemu przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Większość urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów miast i gmin, a także jednostek publicznych oraz osoby wykonujące zawody zaufania publicznego. Dzięki temu elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stał się faktem, aczkolwiek w pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem. Błędy sukcesywnie eliminowano.

Poczta pobiera od urzędów i samorządów opłaty: 6,52 zł brutto za przesyłkę PURDE, czyli całkowicie elektroniczną oraz 10,27 zł brutto za PUH, czyli przesyłkę hybrydową. Opłata jest pobierana od przesyłek wysyłanych przez podmioty publiczne do obywateli i przedsiębiorców. Nie jest natomiast pobierana w przypadku e-Doręczeń wysyłanych między podmiotami publicznymi oraz przez osoby fizyczne do urzędów. Do obsługi systemu dopuszczone są także cztery prywatne firmy, ale z ich usług mogą korzystać jedynie obywatele i przedsiębiorcy, nie zaś jednostki publiczne.

Przedsiębiorcy i obywatele, którzy chcą korzystać z nowego rozwiązania, muszą założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Po aktywacji osobista skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu.

Ważne zmiany do kwietnia

Od stycznia do systemu dołączyły urzędy i instytucje publiczne, ale w dalszych etapach będą też dołączać firmy. Co istotne, od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć nowi przedsiębiorcy. Natomiast firmy zarejestrowane wcześniej w CEIDG będą musiały dołączyć do systemu od 1 października 2026 roku. Chyba, że właściciele firm będą chcieli aktualizować swoje dane w systemie. Dokonanie zmian po 30 czerwca będzie skutkować koniecznością założenia adresu do e-Doręczeń. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oni mają obowiązek dołączenia do systemu od 1 kwietnia 2025 r. Dotyczy to także podmiotów niepublicznych wpisanych do KRS, czyli fundacji i stowarzyszeń.

Koniec historii kiosków RUCH 

Poczta Polska zamyka oddział w zabytkowym gmachu. To "optymalizacja kosztów"