Kiedy wypłata trzynastek? Poczta Polska podała daty. Niektórzy dostaną pieniądze jeszcze w marcu!

i

Autor: Poczta Polska Kiedy wypłata trzynastek? Poczta Polska podała daty. Niektórzy dostaną pieniądze jeszcze w marcu!

Poczta

Wchodzi w życie ważna zmiana dla przedsiębiorców. Chodzi o listy polecone

2025-03-10 15:45

Od nowego roku obowiązuje w Polsce system e-Doręczeń. Korespondencję w formie elektronicznej prowadzą obecnie urzędy i instytucje publiczne, ale od kwietnia do systemu będą musieli przystąpić także niektórzy przedsiębiorcy. Wyjaśniamy, kto będzie musiał dołączyć do nowego systemu.

Pismo z urzędu przez internet

Od początku stycznia zaczął obowiązywać system doręczeń elektronicznych, który ma zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Uruchomienie projektu było wielokrotnie przenoszone. Na początku roku do systemu przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Większość urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów miast i gmin, a także jednostek publicznych oraz osoby wykonujące zawody zaufania publicznego. Dzięki temu elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stał się faktem, aczkolwiek w pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem. Błędy sukcesywnie eliminowano.

Poczta pobiera od urzędów i samorządów opłaty: 6,52 zł brutto za przesyłkę PURDE, czyli całkowicie elektroniczną oraz 10,27 zł brutto za PUH, czyli przesyłkę hybrydową. Opłata jest pobierana od przesyłek wysyłanych przez podmioty publiczne do obywateli i przedsiębiorców. Nie jest natomiast pobierana w przypadku e-Doręczeń wysyłanych między podmiotami publicznymi oraz przez osoby fizyczne do urzędów. Do obsługi systemu dopuszczone są także cztery prywatne firmy, ale z ich usług mogą korzystać jedynie obywatele i przedsiębiorcy, nie zaś jednostki publiczne.

Przedsiębiorcy i obywatele, którzy chcą korzystać z nowego rozwiązania, muszą założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl. Po aktywacji osobista skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu.

Ważne zmiany do kwietnia

Od stycznia do systemu dołączyły urzędy i instytucje publiczne, ale w dalszych etapach będą też dołączać firmy. Co istotne, od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć nowi przedsiębiorcy. Natomiast firmy zarejestrowane wcześniej w CEIDG będą musiały dołączyć do systemu od 1 października 2026 roku. Chyba, że właściciele firm będą chcieli aktualizować swoje dane w systemie. Dokonanie zmian po 30 czerwca będzie skutkować koniecznością założenia adresu do e-Doręczeń. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oni mają obowiązek dołączenia do systemu od 1 kwietnia 2025 r. Dotyczy to także podmiotów niepublicznych wpisanych do KRS, czyli fundacji i stowarzyszeń.

Koniec historii kiosków RUCH 

Poczta Polska zamyka oddział w zabytkowym gmachu. To "optymalizacja kosztów"