Wojewoda Łódzka po przeanalizowaniu wyjaśnień udzielonych przez Radę Miejską w Łodzi oraz po dokonaniu kompleksowej oceny legalności uchwały Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 stycznia 2025 r., nie dopatrzyła się istotnego naruszenia prawa przy podejmowaniu tego aktu prawnego, dającego podstawy do wyeliminowania uchwały z obrotu prawnego na podstawie rozdziału 10 ustawy o samorządzie gminnym"
" - poinformował Tobiasz Puchalski, rzecznik wojewody łódzkiej Doroty Ryl.
Po decyzji wojewody uchwała Rady Miejskiej zacznie obowiązywać 1 maja, a dla osiedla Radiostacja - 1 października 2025 r.
Tobiasz Puchalski wyjaśnił, że zgodnie z art. 85 i następnymi ustawy o samorządzie gminnym, "nadzór wojewody nad działalnością organów gminy jest sprawowany w oparciu o kryterium legalności, co odnosi się do zgodności działań podejmowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego z prawem, czyli z normami powszechnie obowiązującymi". Dodał, że "nie przewidziano tu żadnych wyjątków, wykluczając możliwość opierania ingerencji nadzorczych na innych kryteriach". Podkreślił, że organ nadzoru nie może dokonywać oceny uchwały lub zarządzenia na podstawie kryteriów merytorycznych, celowościowych i ekonomicznych.
Puchalski przypomniał, że uchwała Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Łodzi oraz opłat za postój w tej sprawie i sposobu ich pobierania została uchwalona 15 stycznia 2025 r.
Następnego dnia do wojewody wpłynęła skarga obywatelska z wnioskiem o kontrolę legalności uchwały. Według autora skargi przepisy budzą wątpliwości co do zgodności ich z Konstytucją RP i ustawami.
Chodziło zwłaszcza o zróżnicowanie przez łódzkich radnych ulg w zależności od wyróżników tablic rejestracyjnych pojazdów (preferencja dla tablic "EL") i konieczność udowodnienia płacenia podatków w Łodzi jako warunku skorzystania z ulgi w opłatach, jeśli właściciel pojazdu korzysta z auta z innym wyróżnikiem. Skarżący podnosił też brak konsultacji społecznych z mieszkańcami i brak opinii Komisji Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej w Łodzi przed uchwaleniem przepisów.
Po zmianach łodzianie za godzinę parkowania w podstrefie A, czyli w ścisłym centrum, zapłacą 6 zł (obecnie 5 zł), a pozostałe osoby - 6,90 zł. Za drugą godzinę łodzianin zapłaci 7,20 zł, a pozostali kierowcy - 8,20 zł. W podstrefie B, która obejmuje pozostałą część Śródmieścia, ceny są o około złotówkę niższe.
Opłaty za parkowanie będą obowiązywać w Łodzi dłużej - od godz. 7 do 19, a nie jak obecnie - od 8 do 19. Dla osób korzystających regularnie z płatnego parkowania w Łodzi radni przewiduje abonamenty - kwartalny za 1000 zł i roczny za 3,5 tys. zł, a w podstrefie B odpowiednio 700 i 2,5 tys. zł. Dla mieszkańców części Łodzi objętej płatnym parkowaniem przewiduje się abonament za 365 zł rocznie.