Tyle wydajemy rocznie na zakupy. Polsce bliżej do Serbii niż do Niemiec

i

Autor: archiwum, www.gfk.com/print screen

Zakupy

Tyle wydajemy rocznie na zakupy. Polsce bliżej do Serbii niż do Niemiec

2024-07-02 14:01

17 530 złotych – tyle średnio wydają Polacy za zakupy w ciągu roku. To plasuje nas na szarym końcu europejskiej czołówki. Średnia siła nabywcza w handlu detalicznym Polaków jest niemal taka sama jak Serbów czy Bułgarów. Sprawdź, na jakie wydatki mogą sobie pozwolić mieszkańcy innych krajów.

Na jakie wydatki mogą sobie pozwolić mieszkańcy Europy?

Mieszkańcy 25 krajów europejskich uwzględnionych w badaniu mają do dyspozycji łącznie prawie 3,4 biliona euro do wydania w ciągu roku na handel detaliczny – wynika z najnowszego badania GfK Retail Purchasing Power Europe. Średnia siła nabywcza w Europie wynosi 6 517 euro na mieszkańca, czyli 28 184 zł. 

Na jakie wydatki mogą sobie pozwolić mieszkańcy poszczególnych krajów? Najwięcej pieniędzy do wydania mają Luksemburczycy - 12 067 euro na mieszkańca. Na drugim miejscu uplasowała się Szwajcaria, gdzie mieszkańcy wydają na zakupy średnio 11 617 euro, a na trzecim Dania z wynikiem 9 479 euro. Najbliżej średniej są Niemcy, gdzie ludzie mają do dyspozycji 6 667 euro na wydatki detaliczne. Na drugim biegunie jest Rumunia, gdzie mieszkańcy wydają rocznie średnio 2 986 euro.

Polska na szarym końcu 

Polska w tym zestawieniu znalazła się wyjątkowo nisko. Polacy wydają rocznie na zakupy 4 051 euro, czyli 17 530,70 zł, co plasuje nas na 22. miejscu spośród 25 krajów. Mniej od nas mają do dyspozycji jedynie Serbowie, Bułgarzy i Rumuni. Wyższe miejsce w rankingu siły nabywczej w handlu detalicznym zajęły takie kraje jak Węgry, Czechy i Słowacja.

Co nam mówią te dane?

- W porównaniu z innymi krajami europejskimi, wydatki detaliczne w Niemczech są dość przeciętne. Jeśli jednak siłę nabywczą w handlu detalicznym odniesie się do ogólnej siły nabywczej, niemieccy konsumenci wydają na handel detaliczny stosunkowo niewielką część swoich dochodów netto. Podobna sytuacja ma miejsce w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Z drugiej strony, w wielu krajach Europy Wschodniej znacznie większa część dochodu netto jest wydawana na handel detaliczny, na Węgrzech jest to nawet ponad połowa. Wynika to głównie z faktu, że mieszkańcy Europy Wschodniej mają niższe dochody – skomentował badanie Filip Vojtech, ekspert ds. sprzedaży detalicznej w dziale geomarketingu GfK.

Pełne zestawienie można znaleźć na stronie internetowej GfK

Zobacz też: "Pierwszy Krzyk Mody" w Manufakturze. Łodzianie tłumnie wybrali się na zakupy

Zakupy w sieci vs sklepy stacjonarne - Przemysław Dwojak - Co nas czeka#14