Na jakie wydatki mogą sobie pozwolić mieszkańcy Europy?
Mieszkańcy 25 krajów europejskich uwzględnionych w badaniu mają do dyspozycji łącznie prawie 3,4 biliona euro do wydania w ciągu roku na handel detaliczny – wynika z najnowszego badania GfK Retail Purchasing Power Europe. Średnia siła nabywcza w Europie wynosi 6 517 euro na mieszkańca, czyli 28 184 zł.
Na jakie wydatki mogą sobie pozwolić mieszkańcy poszczególnych krajów? Najwięcej pieniędzy do wydania mają Luksemburczycy - 12 067 euro na mieszkańca. Na drugim miejscu uplasowała się Szwajcaria, gdzie mieszkańcy wydają na zakupy średnio 11 617 euro, a na trzecim Dania z wynikiem 9 479 euro. Najbliżej średniej są Niemcy, gdzie ludzie mają do dyspozycji 6 667 euro na wydatki detaliczne. Na drugim biegunie jest Rumunia, gdzie mieszkańcy wydają rocznie średnio 2 986 euro.
Polska na szarym końcu
Polska w tym zestawieniu znalazła się wyjątkowo nisko. Polacy wydają rocznie na zakupy 4 051 euro, czyli 17 530,70 zł, co plasuje nas na 22. miejscu spośród 25 krajów. Mniej od nas mają do dyspozycji jedynie Serbowie, Bułgarzy i Rumuni. Wyższe miejsce w rankingu siły nabywczej w handlu detalicznym zajęły takie kraje jak Węgry, Czechy i Słowacja.
Co nam mówią te dane?
- W porównaniu z innymi krajami europejskimi, wydatki detaliczne w Niemczech są dość przeciętne. Jeśli jednak siłę nabywczą w handlu detalicznym odniesie się do ogólnej siły nabywczej, niemieccy konsumenci wydają na handel detaliczny stosunkowo niewielką część swoich dochodów netto. Podobna sytuacja ma miejsce w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Z drugiej strony, w wielu krajach Europy Wschodniej znacznie większa część dochodu netto jest wydawana na handel detaliczny, na Węgrzech jest to nawet ponad połowa. Wynika to głównie z faktu, że mieszkańcy Europy Wschodniej mają niższe dochody – skomentował badanie Filip Vojtech, ekspert ds. sprzedaży detalicznej w dziale geomarketingu GfK.
Pełne zestawienie można znaleźć na stronie internetowej GfK.
Zobacz też: "Pierwszy Krzyk Mody" w Manufakturze. Łodzianie tłumnie wybrali się na zakupy