Komisja ds. deregulacji przyjęła projekt ograniczający biurokrację
Podczas środowego ( 5 lipca) posiedzenia Komisja Nadzwyczajna ds. deregulacji przyjęła projekt ustawy, która ma uprość część obowiązujących przepisów i procedur. Jak powiedział przewodniczący komisji Bartłomiej Wróblewski (PiS), jest to kolejny etap prac zespołu, który wcześniej opracował pierwszą ustawę o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych z dnia 26 stycznia 2023 r.
- Przedstawiony w środę projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym oraz postulatom zgłaszanym m.in. przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Notarialną czy samorządowe kolegia odwoławcze - wskazał Wróblewski.
Ocenił, że proponowane zmiany mają charakter kompromisowy i starają się uwzględniać zarówno interes publiczny jak i prywatny, a także interesy różnych podmiotów.
- Nadrzędnym celem ustawy jest konsekwentne poszerzanie wolności obywateli, w tym przedsiębiorców - zaznaczył.
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w 28 ustawach. Wśród proponowanych rozwiązań znalazło się przywrócenie autonomii gminom w ustalaniu minimalnej liczby miejsc parkingowych przy inwestycjach mieszkaniowych realizowanych na podstawie specustawy mieszkaniowej (lex deweloper).
Przewodniczący powiedział, że przyjęty przez komisję projekt zostanie wysłany do Sejmu, co będzie jednoznaczne z uruchomieniem procesu legislacyjnego.
- Jestem przekonany, że wspólna praca nad tym projektem pozwoli na uchwalenie dobrej, służącej obywatelom i przedsiębiorcom ustawy - wskazał.
Będzie jeszcze mniej miejsc parkingowych?
Przypomnijmy, że w maju wprowadzono przepisy, które miały ułatwić życie kierowcom. Ustalono wtedy, że deweloperzy powinni zapewniać minimum jedno miejsce parkingowe na jedno mieszkanie - w przypadku inwestycji realizowanych w centrach miast oraz półtora miejsca na jedno mieszkanie w przypadku inwestycji znajdujących się poza śródmieściem. Teraz jednak wycofano się z tego pomysłu i przywrócono gminom autonomię w ustalaniu minimalnej liczby miejsc parkingowych w inwestycjach, ale realizowanych na podstawie specustawy lex deweloper. Jeśli przepisy wejdą w życie, rady gmin będą decydować, ile miejsc parkingowych będzie przypadać na każde nowe mieszkanie.
Dlaczego wycofano się z poprzedniego pomysłu? Jak podaje dziennik Fakt.pl, podczas prac komisji wysłuchano przedstawiciela Polskiego Związku Firm Deweloperskich, który ocenił, że proponowane wcześniej przepisy doprowadziłyby do wzrostu cen mieszkań o średnio 100 tys. złotych. Tyle, według PZFD, kosztuje wybudowanie jednego miejsca postojowego na poziomie -1.
Polecany artykuł: