Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Będą negocjacje ws. sprzedaży kamienicy nad tarczą Katarzyną
PKP PLK przekazały, że odbyło się spotkanie z mieszkańcami kamienicy przy al. 1 Maja 21. Rozmowy dotyczyły formalnych możliwości wykupu budynku stojącego nad unieruchomioną tarczą „Katarzyną”, co może umożliwić wznowienie drążenia tunelu.
- Strony potwierdziły wolę dalszych rozmów w tej sprawie, a spółka uzyskała zgody wszystkich właścicieli nieruchomości do prowadzenia rozmów o procesie sprzedaży lokali – poinformowało biuro prasowe PKP PLK.
Podczas spotkania kolejarze przedstawili lokatorom możliwe ścieżki postępowania oraz projektowane zmiany w przepisach, które mogą umożliwić wykup nieruchomości i prowadzenie prac zabezpieczających.
- PLK SA przedstawiła ramy prawne procesu oraz założenia projektu zmian do ustawy o transporcie kolejowym. Omówione zostały proponowane instrumenty prawne, które mogą mieć istotny wpływ na realizację inwestycji, przede wszystkim jednak na poprawę sytuacji mieszkańców, których nieruchomości znajdują się na trasie drążenia tunelu - czytamy w komunikacie PKP PLK.
Spółka podkreśla, że rozumie trudną sytuację wysiedlonych lokatorów.
- Przedstawiciele spółki wyrazili troskę i zrozumienie dla obecnej sytuacji relokowanych mieszkańców. Zadeklarowali wsparcie w zakresie rozwiązania bieżących problemów wskazywanych przez nich w toku spotkania – czytamy w komunikacie.
Spółka zapewnia „pełną gotowość do dialogu” i zapowiada analizę zgłoszonych przez mieszkańców postulatów. Kolejne spotkanie zaplanowano na połowę stycznia 2026 r.
Jak wygląda sytuacja na budowie tunelu średnicowego pod Łodzią?
Kamienica przy al. 1 Maja 21 to jeden z kluczowych budynków na trasie drążenia tunelu. To właśnie pod nią zatrzymała się tarcza „Katarzyna” po serii problemów z gruntem. Wykonawca od miesięcy podkreśla, że aby wznowić drążenie, konieczne jest wykonanie zabezpieczeń konstrukcyjnych – m.in. żelbetowej belki wiążącej budynek z nową infrastrukturą. Do tego potrzebne są zgody właścicieli mieszkań.
Do tej pory brak tych zgód blokował jakiekolwiek prace w budynku. Zgoda na rozpoczęcie rozmów o sprzedaży całej kamienicy oznacza, że inwestor może przejąć nieruchomość i wykonać zabezpieczenia. To pierwszy wyraźny sygnał, że impas wokół tunelu może zostać przełamany.
Tunel średnicowy o długości 7,5 km ma połączyć Dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Do wydrążenia pozostaje około 1000 metrów tunelu.
Zobacz: Budowa tunelu pod Łodzią. Pod tymi budynkami przejdzie tarcza Katarzyna