Przełom w sprawie tunelu średnicowego pod Łodzią. Ruszają negocjacje dotyczące sprzedaży kamienicy nad "Katarzyną"

2025-12-11 11:40

W sprawie tunelu średnicowego pod Łodzią nastąpił ważny postęp. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że wszyscy właściciele kamienicy przy al. 1 Maja 21 wyrazili zgodę na rozpoczęcie rozmów dotyczących sprzedaży nieruchomości. To może otworzyć drogę do wznowienia prac przez tarczę Katarzynę, która od ponad roku pozostaje unieruchomiona pod budynkiem.

Mieszkańcy zgodzili się na rozmowy o sprzedaży kamienicy nad tarczą „Katarzyna”

i

Autor: PKP PLK/ Materiały prasowe

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Będą negocjacje ws. sprzedaży kamienicy nad tarczą Katarzyną

PKP PLK przekazały, że odbyło się spotkanie z mieszkańcami kamienicy przy al. 1 Maja 21. Rozmowy dotyczyły formalnych możliwości wykupu budynku stojącego nad unieruchomioną tarczą „Katarzyną”, co może umożliwić wznowienie drążenia tunelu.

- Strony potwierdziły wolę dalszych rozmów w tej sprawie, a spółka uzyskała zgody wszystkich właścicieli nieruchomości do prowadzenia rozmów o procesie sprzedaży lokali – poinformowało biuro prasowe PKP PLK.

Podczas spotkania kolejarze przedstawili lokatorom możliwe ścieżki postępowania oraz projektowane zmiany w przepisach, które mogą umożliwić wykup nieruchomości i prowadzenie prac zabezpieczających.

- PLK SA przedstawiła ramy prawne procesu oraz założenia projektu zmian do ustawy o transporcie kolejowym. Omówione zostały proponowane instrumenty prawne, które mogą mieć istotny wpływ na realizację inwestycji, przede wszystkim jednak na poprawę sytuacji mieszkańców, których nieruchomości znajdują się na trasie drążenia tunelu - czytamy w komunikacie PKP PLK. 

Spółka podkreśla, że rozumie trudną sytuację wysiedlonych lokatorów.

- Przedstawiciele spółki wyrazili troskę i zrozumienie dla obecnej sytuacji relokowanych mieszkańców. Zadeklarowali wsparcie w zakresie rozwiązania bieżących problemów wskazywanych przez nich w toku spotkania – czytamy w komunikacie.

Spółka zapewnia „pełną gotowość do dialogu” i zapowiada analizę zgłoszonych przez mieszkańców postulatów. Kolejne spotkanie zaplanowano na połowę stycznia 2026 r.

Jak wygląda sytuacja na budowie tunelu średnicowego pod Łodzią? 

Kamienica przy al. 1 Maja 21 to jeden z kluczowych budynków na trasie drążenia tunelu. To właśnie pod nią zatrzymała się tarcza „Katarzyna” po serii problemów z gruntem. Wykonawca od miesięcy podkreśla, że aby wznowić drążenie, konieczne jest wykonanie zabezpieczeń konstrukcyjnych – m.in. żelbetowej belki wiążącej budynek z nową infrastrukturą. Do tego potrzebne są zgody właścicieli mieszkań.

Do tej pory brak tych zgód blokował jakiekolwiek prace w budynku. Zgoda na rozpoczęcie rozmów o sprzedaży całej kamienicy oznacza, że inwestor może przejąć nieruchomość i wykonać zabezpieczenia. To pierwszy wyraźny sygnał, że impas wokół tunelu może zostać przełamany.

Tunel średnicowy o długości 7,5 km ma połączyć Dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Do wydrążenia pozostaje około 1000 metrów tunelu.

Zobacz: Budowa tunelu pod Łodzią. Pod tymi budynkami przejdzie tarcza Katarzyna

Tunel średnicowy w Łodzi