Szykują się zmiany w przepisach o delegowaniu kierowców
Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym w założeniu ma przeciwdziałać nieuczciwej konkurencji przewoźników z innych państw członkowskich oraz spoza Unii Europejskiej. Nowe zapisy mają też poprawić sytuację polskich przewoźników delegujących swoich kierowców za granicę.
Przepisy dotyczą przewoźników drogowych, którzy mają siedzibę w innym państwie członkowskim lub państwie trzecim, spoza Unii Europejskiej, i kierują tymczasowo kierowcę, czyli pracownika do pracy na terytorium Rzeczypospolitej w związku z realizacją usługi transportu drogowego.
Podstawowym obowiązkiem przewoźnika drogowego, który deleguje swojego kierowcę na terytorium Polski, ma być - w przypadku przewoźnika z innego państwa członkowskiego - zgłoszenie kierowcy najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania przy użyciu specjalnego serwisu internetowego, interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym oraz zapewnienie, aby kierowca dysponował określonymi dokumentami w postaci papierowej lub elektronicznej.
W przypadku przewoźnika z państwa trzeciego, czyli spoza UE, będzie wymagane zgłoszenie kierowcy bezpośrednio do Państwowej Inspekcji Pracy i wyposażenie go w papierowe potwierdzenie delegowania, które ma być okazywane podczas kontroli drogowej.
System kontroli delegowania kierowców na terytorium Polski ma obejmować kontrolę drogową wykonywaną przez Inspekcję Transportu Drogowego, a także kontrolę prawidłowości delegowania oraz warunków zatrudnienia kierowców delegowanych na terytorium Polski - te czynności kontrolne będą wykonywane przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.
Ustawa reguluje ponadto kwestie dotyczące wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Rozwiązania te dotyczą uproszczenia systemu naliczania podstawy wymiaru składek ZUS oraz podatku PIT dla zatrudnianych kierowców. Przepisy upraszczają też obsługę administracyjną w zakresie rozliczania kierowców w przedsiębiorstwach transportowych, co ma zmniejszyć koszty z nią związane.
Pracodawca będzie mógł zakazać kierowcy pracy dodatkowej
Jak podaje Rzeczpospolita, ustawa o delegowaniu kierowców wprowadzi także możliwość zakazania kierowcy kolejnego zatrudnienia i nie wchodzi tylko o pracę w transporcie. Jednakże będzie to musiało być uzasadnione względami bezpieczeństwa lub koniecznością przestrzegania przepisów socjalnych.
Przepisy mają zapobiec sytuacjom, że kierowca pracujący na dwóch etatach wsiada przemęczony za kierownicę, co może stanowić zagrożenie dla przewożonych pasażerów, towarów, a także innych uczestników ruchu. Wprowadzenie zakazu nie będzie jednak obowiązkowe.
Zdaniem ekspertów, biorąc pod uwagę deficyt kierowców, niewielu przewoźników zdecyduje się na taki krok.