Łódź

Łódzki Rower Publiczny działa już 5 miesięcy. Czy projekt będzie kontynuowany?

Ponad 400 tys. razy wypożyczono od kwietnia łódzki rower publiczny, a wypożyczający przejechali łącznie ponad 805 tys. kilometrów. Łodzianie wydają się być z nowego systemu bardziej zadowoleni niż kiedyś i jest szansa, że projekt będzie kontynuowany.

Łódzki Rower Publiczny działa już ponad 5 miesięcy. Od początku kwietnia system zarejestrował ponad 400 tysięcy wypożyczeń rowerów, a rekordzista ma na koncie 1145 przejazdów.

- Powrót do współpracy z firmą NextBike był strzałem w dziesiątkę – podkreśla wiceprezydent Łodzi, Adam Pustelnik. - Wypożyczający przejechali łącznie ponad 805 tysięcy kilometrów. Do miast takich jak Amsterdam jeszcze nam trochę brakuję, ale kierunek jest dobry i trzeba go utrzymać.

Co prawda nie ma milionowych wypożyczeń, jak w poprzednich edycjach, ale i tak użytkownicy są z systemu bardziej zadowoleni niż kiedyś.

- Rowery są sprawne, wcześniej nie były - bardzo często było bardzo dużo błędów. Teraz rowery są świetne i obsługa reaguje na bieżąco, jak są jakieś usterki – mówi jedna z łodzianek korzystających z nowego systemu. - Ale mam jedną rzecz do której muszę się przyczepić. Wielokrotnie zostałam obciążona opłatą za zwrot poza strefą - to jest wysoka kwota, bo aż 200 zł - i obciążenie było za każdym razem niesłuszne.

W Łodzi zlokalizowanych jest 120 stacji roweru publicznego. Najwięcej wypożyczeń odnotowano na stacjach: Piotrkowska Centrum, plac Wolności oraz dworzec Łódź Fabryczna.

- Każdego miesiąca - od 2 kwietnia, kiedy system został uruchomiony - dokładamy starań żeby ten system sprawnie funkcjonował, żeby rowery zawsze były na czas na stacjach, żeby były szybko serwisowane. I to działa – mówi Marcin Sałański, rzecznik prasowy firmy NextBike. - Statystyki pokazują, że ta nowa odsłona łódzkiego roweru publicznego zyskuje z powrotem zaufanie. Ten rok był przede wszystkim projektem zaufania, żeby łodzianom znowu pokazać, że rower publiczny może zajmować ważne miejsce właśnie w strukturze transportu publicznego. Jesteśmy gotowi, by ten projekt kontynuować i go rozwijać, żeby w kolejnej edycji wykręcić takie wyniki, jakie były w poprzednich edycjach.

Obecna umowa z firmą NextBike na obsługę łódzkiego roweru publicznego kończy się w listopadzie. Miasto chce projekt kontynuować, ale w szerszym wymiarze.

- Podjęliśmy decyzję, że jeśli projekt ma być kontynuowany, to powinien być realizowany w formie projektu aglomeracyjnego - takiego, który będzie integrował Łódź z miastami ościennymi – informuje Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi. - W tym zakresie chcemy wypracować wspólne stanowisko z Urzędem Marszałkowskim. Pierwsze spotkanie Komisji Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej w Łodzi oraz Komisji Rozwoju Sejmiku Województwa Łódzkiego odbędzie się 26 września.

Koszmarne zderzenie rowerzystów. Obaj trafili do szpitala