"Łódź Falista". Internauci krytykują elewację nowego dworca, PKP odpowiada

2025-07-25 17:55

Po blisko 1,5 roku intensywnych prac kolejna już przebudowa dworca Łódź Kaliska dobiega końca. Inwestycja, która według ministra rozwoju i technologii Waldemara Budy miała odmienić komunikacyjne oblicze miasta, wzbudza jednak skrajne emocje. Szczególnie elewacja nie przypadła łodzianom do gustu. Co na to inwestor, czyli PKP S.A.?

Nowy dworzec Łódź Kaliska prawie gotowy. Internauci: "Łódź Falista"

Kolejna przebudowa dworca Łódź Kaliska rozpoczęła się w 2023 roku.

- Ta inwestycja jest Łodzi bardzo potrzebna i cieszę się, że już niedługo w miejscu mocno wyeksploatowanego i nieprzystającego do naszych czasów dworca, ruszy budowa nowoczesnego obiektu z przemyślaną infrastrukturą, ułatwieniami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i całym zapleczem dla podróżnych. Dobrze rozwinięta infrastruktura komunikacyjna to warunek dynamicznego rozwoju regionu. Jesteśmy tego świadomi, stąd nasze inwestycje w tylu miejscach w Polsce – mówił tuż po ogłoszeniu przebudowy minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

I rzeczywiście nowy budynek różni się od tego z lat 90. Zamiast szklanych łuków postawiono na prostotę formy. Duże przeszklenia od strony placu przydworcowego mają nadawać mu eleganckiego i współczesnego wyglądu. Jednak najbardziej kontrowersyjna okazała się elewacja wykonana z oksydowanej miedzi, która z każdym miesiącem zmienia swój wygląd. Komentarze mieszkańców Łodzi i internautów z całej Polski są bezlitosne.

„Tylko chciałem dopytać, czy wszyscy będziemy udawać, że te blachy z mosiądzu zdobiące elewacje wcale nie mają wgnieceń, a dopiero co zostały zamontowane?” – pyta jeden z komentujących. Inny ochrzcił budynek mianem „Łódź Falista”.

Z kolei porównanie do „blaszaka” czy „garażu z osiedlowych parkingów” przewija się w dziesiątkach opinii. Nie brak też mocniejszych określeń: „Stacja Łódź-krematorium. Wydawałoby się to niemożliwe, ale udało się postawić budynek brzydszy od poprzedniego. Czapki z głów”.

W komentarzach wielokrotnie podnoszono zarzuty dotyczące niechlujnego wykonania: „To, że projekt brzydki to jedno, ale to jak fatalnie jest położona ta blacha to drugie. Nie wiem, kto zatwierdził to wykonanie…”.

PKP: naturalne patynowanie zniweluje krzywizny

Co na to Polskie Koleje Państwowe S.A.?

- Elewacja dworca Łódź Kaliska wykonana jest z miedzi oksydowanej. Przy doborze materiału dla przebudowy dworca kierowano się szlachetnym pochodzeniem miedzi kojarzonym z budynkami o długiej trwałości i historii, a także wpisującym całość inwestycji w kontekst pobliskich obiektów. Na chwilę obecną elewacja nie uzyskała jeszcze pełnego patynowania, którego efektem będzie jej ściemnienie do pożądanego koloru. Naturalne patynowanie zniweluje także wizualne krzywizny, które wynikają z zastosowania naturalnego materiału jakim jest miedź – wyjaśnia inwestor i dodaje, że na efekt końcowy trzeba będzie poczekać: - Docelowy charakter elewacji, z efektem naturalnego patynowania, będzie widoczny w okresie kilku miesięcy/lat i stworzy wraz z zagospodarowaniem, czyli dużą ilością zieleni, spójną całość. Efekt ten będzie podobny do elewacji siedziby Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku (Kunszt Wodny).

PKP S.A. podkreśla, że oddanie dworca do użytku podróżnych, po przeprowadzeniu niezbędnych odbiorów technicznych, planowane jest z początkiem roku szkolnego.

To już trzecia wersja dworca Łódź Kaliska

Historia dworca Łódź Kaliska sięga XIX wieku. Już w 1862 roku pojawiła się koncepcja jego budowy, związana z planowaną linią kolejową z Wrocławia do Warszawy. Inicjatywę tę podjął Komitet Budowy Kolei Żelaznych, działający na terenie ówczesnego zaboru pruskiego, który wystąpił do władz carskich o pozwolenie na realizację inwestycji. Przez długie dekady nie udało się jednak uzyskać zgody. Dopiero w 1898 roku car Mikołaj II zaakceptował projekt budowy linii kolejowej Warszawa–Kalisz.

Pierwszy budynek dworca powstał w 1902 roku według projektu Czesława Domaniewskiego. Zaprojektowany w stylu secesyjnym, uchodził za jeden z bardziej reprezentacyjnych obiektów kolejowych w regionie. Choć został poważnie zniszczony w czasie I wojny światowej, pełnił swoją funkcję aż do lat 80. XX wieku. W 1982 roku został rozebrany.

Kolejny budynek dworca oddano do użytku w 1994 roku. Jego architekci – Jan Gorgul, Marek Skurnóg i Wojciech Garczyński – starali się w formie nawiązać do pierwotnego, secesyjnego obiektu. Charakterystyczne turkusowe przeszklenia i przeszklony łuk nad fasadą nie przetrwały jednak próby czasu.

Łódź Radio ESKA Google News
Quiz geograficzny. Rozpoznasz dworzec PKP po zdjęciu i podpowiedzi? Sprawdź się!
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego. Stolica województwa zachodniopomorskiego
Szczecin Główny dworzec
Dworzec PKS w Szczecinie to prawdziwy "wehikuł czasu"