Według informacji podanych na rządowej stronie gov.pl e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Każdy urząd, obywatel i przedsiębiorca będzie miał jeden adres do kontaktu i zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową. Docelowo cała korespondencja podmiotów publicznych nadawana będzie w postaci elektronicznej.
Urzędy i inne podmioty publiczne stopniowo będą przechodzić na system e-Doręczeń. Od 30 grudnia 2023 roku obowiązek wdrożenia systemu obejmie:
- organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy,
- ZUS,
- KRUS,
- NFZ,
- agencje wykonawcze,
- instytucje gospodarki budżetowej,
- państwowe fundusze celowe,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- uczelnie publiczne,
- Polska Akademia Nauk,
- państwowe i samorządowe instytucje kultury,
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki
- związki metropolitalne oraz samorządowe zakłady budżetowe.
Dodatkowo także:
- adwokatów wykonujących zawód,
- radców prawnych wykonujących zawód,
- doradców podatkowych i restrukturyzacyjnych wykonujących zawód,
- rzeczników patentowych
- notariuszy
- radców Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących czynności służbowe
- przedsiębiorców, którzy są zarejestrowani w KRS.
Minister Cyfryzacji opublikował komunikat w tej sprawie, ale jednocześnie wystąpiło z inicjatywą legislacyjną, by przesunąć datę wdrożenia E-doręczeń na 1 stycznia 2025 r.
Kolejne instytucje mają sukcesywnie dołączać do systemu. Od 1 stycznia 2025 r. mają to być pozostałe podmioty publiczne, a od 1 października 2029 r. – sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna. Obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń będzie dotyczył także firm zarejestrowanych w CEiDG. Przepisy mają wejść w życie od 1 października 2026 r.
Adres do e-Doręczeń, po jego aktywacji i wpisaniu do bazy adresów elektronicznych, stanie się adresem do korespondencji urzędowej firmy. Oznacza to, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję danej firmie wyłącznie elektronicznie.
Firmy już w tej chwili mogą założyć darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl. Wystarczy złożyć wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń, a następnie aktywować adres i skrzynkę.
Obywatele niekorzystający z technologii cyfrowych będą mogli korzystać z tzw. publicznej usługi hybrydowej. Publiczna usługa hybrydowa będzie polegała na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do formy papierowej.