Ruszają przygotowania do budowy tunelu KDP pod Łodzią
Prace związane z budową tunelu KDP w Łodzi wchodzą w nowy etap. Komora startowa na Retkini – miejsce, z którego w przyszłości ruszy gigantyczna tarcza drążąca – jest już gotowa. Teraz wykonawca inwestycji, firma PORR, przenosi się na Karolew, gdzie powstanie komora szlakowa oznaczona jako K.6.
To właśnie tutaj, w drugiej połowie grudnia, rozpoczną się roboty ziemne i przebudowa infrastruktury technicznej: magistrali wodociągowej oraz sieci teletechnicznej. Z tego powodu ulica Nad Karolewką zostanie zwężona, ale ruch ma być utrzymany. Najbardziej odczuwalne zmiany dotkną kierowców parkujących w rejonie skrzyżowania z Wioślarską – część miejsc zostanie wyłączona z użytkowania, a właściciele aut proszeni są o ich wcześniejsze przeparkowanie.
Miasto zapowiada, że utrudnienia będą wprowadzane stopniowo i tylko tam, gdzie to absolutnie konieczne. Zaplanowano też otwarte spotkania dla mieszkańców, na których przedstawiciele wykonawcy i urzędnicy wyjaśnią szczegóły inwestycji oraz odpowiedzą na pytania dotyczące organizacji ruchu.
Tunel KDP w Łodzi wykona największa maszyna TBM w historii polskiej kolei
Największe prace dopiero przed mieszkańcami Łodzi. Drążenie tunelu od Retkini w kierunku Łodzi Fabrycznej ma rozpocząć się pod koniec 2026 r. Tunel będzie miał 4,6 km długości i ok. 14 metrów średnicy, a gigantyczna tarcza TBM, która go wykona, będzie największą maszyną tego typu wykorzystywaną kiedykolwiek przy polskich inwestycjach kolejowych. Co więcej, będzie to najdłuższy odcinek tunelu drążony jednym ciągiem w kraju.
Tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym składów KDP, które mają zatrzymywać się w mieście na stacji Łódź Fabryczna. Dalej podziemna trasa poprowadzi na zachód, a wyjście tunelu na powierzchnię zaplanowano w rejonie Retkini, na południowy zachód od dworca Łódź Kaliska. Stamtąd linia ma kierować się w stronę Sieradza, a dalej rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia.
Projekt realizuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. Tunel pod Łodzią ma być gotowy w 2029 roku, a trzy lata później odcinek KDP między Warszawą i Łodzią. Z kolei cała 480-kilometrowa linia „Y” z Warszawy przez lotnisko CPK oraz Łódź do Poznania i Wrocławia, ma zostać oddana do użytku w 2035 roku.