Z najnowszego raportu firmy Proxi.cloud wynika, że w 2024 roku ruch w centrach i galeriach handlowych spadł o 3,5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Raport powstał na podstawie obserwacji 1,5 mln klientów w 710 obiektach tego typu.
- Zjawisko to można w dużej części tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Do innych potencjalnych czynników można zaliczyć spadek konsumpcji bądź rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych - komentuje Mateusz Nowak, jeden ze współautorów raportu z Proxi.cloud.
Spadki ruchu w galeriach i centrach handlowych odnotowano aż w 12 województwach – największe w woj. warmińsko-mazurskim (9,6 proc.), lubelskim (8,9 proc.) i podkarpackim (8,6 proc.). Odwrotną tendencję zaobserwowano jedynie w czterech województwach. Z raportu wynika, że w 2024 roku ruch w centrach i galeriach handlowych wzrósł w województwach:
- mazowieckim - +5,5 proc.
- świetokrzyskim - +5,3 proc.
- opolskim - +2,5 proc.
- łódzkim - +1,3 proc.
W całym kraju w minionym roku o 3,1 proc. spadła też liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych.
- Część klientów mogła zaniechać chodzenia do galerii handlowych z powodu popularyzacji usług e-commerce. Chętni są w stanie zamówić wiele produktów z dostawą - analizuje Mateusz Nowak. - Z kolei inne osoby mogły nagle znaleźć się w gorszej sytuacji majątkowej, dlatego zrezygnowały z odwiedzania takich placówek handlowych w tym okresie.
W 2024 roku liczba unikalnych klientów w centrach i galeriach handlowych wzrosła nieznacznie tylko w dwóch województwach: mazowieckim (o 0,3 proc) i opolskim (o 0,1 proc.).W pozostałych 14 województwach odnotowano spadki w tym zakresie. Największe w woj. warmińsko-mazurskim (o 7,8 proc.), lubelskim (o 6,5 proc.) i podlaskim (o 5,3 proc.).
Skróceniu o 34 sekundy uległa też w ubiegłym roku przeciętna wizyta w centrach i galeriach handlowych (2024 rok – 47:24, 2023 rok – 47:58). W porównaniu do 2023 roku o niespełna 1,5 minuty zawęził się również średni łączny czas pobytu w tego typu placówkach (2024 rok – 2:32:28, 2023 rok – 2:33:52). Bez zmian pozostała natomiast średnia liczba wizyt w galeriach przypadająca na jednego konsumenta, która podobnie jak w 2023 roku, wyniosła 3,2.
- Mamy sygnały z rynku, że średnie wartości koszyków dla wielu sklepów w galeriach rosną i generalnie liczba wizyt w takich obiektach spada. Jednak te wizyty są często bardziej kaloryczne dla samych placówek, bo kończą się większymi zakupami - dodaje Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.
Polecany artykuł: